سما
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ سما
آرشیو وبلاگ
      اعتقادی (بنام خدا آزادی وبلاکهای ((طتنجیه )) برای خداست و بهیچ حزب وگروهی وابسته نیست . سما .)
الاسلام یعلو ولا یعلا علیه نویسنده: سما - جمعه ٢٢ خرداد ۱۳۸۸

                              الإسلام یعلو و لا یعلى علیه‏


 حضرت رسول صلی الله علیه وآله در جریانی بیک بادیه نشینی که بعد از مشاهدۀ

سخن گفتن سوسمار ایمان آورده بود فرمودند :

 الحمد للّه الذى هداک الى هذا الدین الذى یعلو و لا یعلى‏

 


                               بسم الله الرحمن الرحیم

                             الإسلام یعلو و لا یعلى علیه‏

 حضرت رسول صلی الله علیه وآله در جریانی بیک بادیه نشینی که بعد از مشاهدۀ سخن گفتن سوسمار ایمان آورده بود فرمودند : الحمد للّه الذى هداک الى هذا الدین الذى یعلو و لا یعلى‏ یعنی سپاس خدائی را شایسته است که ترا هدایت نمود بسوی این دینی که برتری می جوید ومورد چیرگی قرار نمی گیرد یعنی دین حق که اسلام حقیقی است شکست ناپذیراست زیرا تنها سلاح او دلیل وبرهان است و تا ظهورامام زمان عجل الله فرجه شمشیر ومعجزه برای تعالی بخشیدن باسلام بکارگرفته نمیشود واسلام بمعنای حقیقیش همان ایمان ودرجات ایمان است چنانکه امیرالمؤمنین علیه السلام آنرامعرفی نموده فرموده اند : لَأَنْسُبَنَّ الْإِسْلَامَ نِسْبَةً لَمْ یَنْسُبْهُ أَحَدٌ قَبْلِی وَ لَا یَنْسُبُهُ أَحَدٌ بَعْدِی الْإِسْلَامُ هُوَ التَّسْلِیمُ وَ التَّسْلِیمُ هُوَ التَّصْدِیقُ وَ التَّصْدِیقُ هُوَ الْیَقِینُ وَ الْیَقِینُ هُوَ الْأَدَاءُ وَ الْأَدَاءُ هُوَ الْعَمَلُ إِنَّ الْمُؤْمِنَ أَخَذَ دِینَهُ عَنْ رَبِّهِ وَ لَمْ یَأْخُذْهُ عَنْ رَأْیِهِ أَیُّهَا النَّاسُ دِینَکُمْ دِینَکُمْ تَمَسَّکُوا بِهِ لَا یُزِیلُکُمْ أَحَدٌ عَنْهُ لِأَنَّ السَّیِّئَةَ فِیهِ خَیْرٌ مِنَ الْحَسَنَةِ فِی غَیْرِهِ لِأَنَّ السَّیِّئَةَ فِیهِ تُغْفَرُ وَ الْحَسَنَةَ فِی غَیْرِهِ لَا تُقْبَل یعنی فرمود : همانا من چنان اصلی براى اسلام پایه گذاری کنم که هیچ کس پیش از من و بعد ازمن چنین نسبتی نداده باشد : اسلام عبارتست از تسلیم (گردن نهادن) ، تسلیم بیانگر تصدیق (پذیرفتن وگواهی کردن) است  و تصدیق تفسیر یقین است و یقین بیانگر ادا کردن (انجام کار) است  وادا تفسیر عمل است همانا مؤمن دین خودش را از پروردگارش می ستاند و از رأى خود نمی گیرد  ای گروه مردم مواظب دینتان باشید بآن بچسبید کسى شما را از آن بدر نبرد زیرا گناه در دیندارى بهتر از نیکوکاری در بیدینى است زیرا گناه دیندار آمرزیده شود وکارنیک از بیدین پذیرفته نگردد. ومسلم این اسلام که از درون ودل پاکیزگان می جوشد ازنظری فرق دارد با آن اسلام که خداوند در قرآن فرموده است : قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی‏ قُلُوبِکُمْ یعنی بادیه نشینان گفتند ما ایمان آوردیم ای رسول مابگو ایمان نیاورده اید بلکه بگوئید اسلام آوردیم وهنوز ایمان وارد دلهایتان نشده است وسبب پیدایش این دو دیدگاه درمعنی اسلام از جانب خدا نیست چراکه خداوند خودش فرموده است که إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏ بلکه فرق آن از جانب پذیرش خلق است پس گاهی اسلام گفته می شود وتمام مراحل انسان را ازعمل عقل تا کارجوارح واقرارزبان شامل می شود و گاهی برای گذران امررعیت وگردش امور اجتماعی دنیوی بهمان اقرار بزبان واظهارات شخص اکتفا می شود گرچه کسی نمیتواند حکم بباطن کند اما مبلغین اسلام موظفند که مسلمین رادعوت بباطن کنند واصلاح اخلاقیات واعتقادات مردم را بنمایند چنانکه خداوند می فرماید : یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی نَزَّلَ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ الْکِتابِ الَّذی أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَ مَنْ یَکْفُرْ بِاللَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعیداً یعنی اى کسانى که ایمان آورده‏اید! ایمان بیاورید بخدا و پیامبرش، و کتابى که بر پیامبرش نازل کرده، و کتابی که پیش از این فرو فرستاده است، وهرکس که بخدا وفرشتگان او وکتابهای او وپیامبران او و روز رستاخیز کافرشود پس همانا در گمراهی دوری قرارگرفته است .دقت در آمَنوا وآمِنوا است که گویای دو دیدگاه در کلمۀ اسلام است . پس معنای الاسلام یعلو ولایعلی علیه شامل همۀ نسبتهای اسلام می شود وعلیّ واعلی دارد واعلای آن بطریق اولی لایمسه الا المطهرون است و کسی نمیتواند بآن صدمه بزند وهرکس بخواهد صدمه بزند بقول مشهور گِل روی آفتاب مالیده است زیرا خداوند فرموده است : جَعَلَ کَلِمَةَ الَّذینَ کَفَرُوا السُّفْلى‏ وَ کَلِمَةُ اللَّهِ هِیَ الْعُلْیا یعنی خداوند کلمۀ کسانی را که کافرشدند پائین آورد وکلمۀ خدا برافراشته است حضرت پیامبرصلی الله علیه وآله فرمودند : عَلِیٌّ کَلِمَةُ اللَّهِ الْعُلْیَا وَ کَلِمَةُ أَعْدَائِهِ السُّفْلَى‏ علی علیه السلام کلمۀ برافراشتۀ خداست وکلمۀ پائین آمدۀ دشمنان خداست یعنی پرچم دشمن راآن بزرگوار سرنگون ساخته ودشمن رااو باسفل السافلین می رساند هُوَ الَّذی أَرْسَلَ‏ رَسُولَهُ‏ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ یعنی خداوند استکه پیامبرخویش را بسبب هدایت ودین حق فرستاد تا آنرا برهمۀ ادیان چیره گرداند واگر چه مشرکین نخواسته باشند ومباحث ولائی این سخن درمکتب ما آنقدر دامنه داراست که بهمین اشاره کفایت میشود چون منظور این است که مکتب حق ضربه نمی خورد بخصوص ماکه قصد احیای مکتب حق راداریم ومی دانیم که :

اسلام بذات خود ندارد عیبی

                             هرعیب که هست از مسلمانی ماست

کسی که اسلام را وسیلۀ منافع خود قرار می دهد خود اسلام او را رسوا خواهد کرد گرچه تشخیص این موضوع دشوار است که انسان بفهمد چه کسی برای هدایت انسان دلسوزی می کند وهدف او هیچگونه بهره برداری ازمردم نیست وإِنْ هذا إِلاَّ مَلَکٌ کَریم‏ است اما حجت خداوند بالغه است وباهل هدایت حق را می نمایاند و اهل حق یعنی اهل اسلام در طول تاریخ صدمه خورده اند وصدمه خواهند خورد واین صدماتی که اهل اسلام می خورند اگر اهل ظاهر واهل شعار هستند چه بسا بخاطر تخلفاتی است که از عمل نکردن بدستورات دین داشته اند وبااعمال زشت خود اسلام را بد معرفی کرده اند وچه بسا بدعت ها در دین گذارده اند واما اگر اهل علم وعمل واخلاص باشند صدماتی که می خورند نتیجۀ کارکرد همان مسلمینی است که باسم مسلمانند و در واقع دشمن علمای دین ودشمن متفکرین حقیقی مسلمین هستند که گرگهائی هستند در لباس میش چنانکه کاملاً مشهود است که با ائمه چه کردند وباانبیاء چگونه برخورد نمودند تااینکه در زمانهای ما با بیانگران حقیقت وطریقت وشریعت باوجودآثارمفیدی که از خود بجا گذارده اند چه کردند که ما آنها رابزرگان دین می گوئیم وآنها هم در برابر تمام ناملایمات خود رافدای اسلام کرده ومی کنند چون می دانند که الإسلام یعلو و لا یعلى علیه‏ یعنی اسلام چیره خواهد شد ومورد چیرگی قرار نمی گیرد چنانکه شیخ عباس قمی دربارۀ شیخ احمد احسائی اعلی الله مقامه در کتاب فوائد الرضویه که در شرح حال علماء شیعه نوشته آورده است : شیخ احمد احسائی بحرانی حکیم متأله فاضل عارف عالم عابد محدّث ماهر شاعر صاحب شرح الزیارة وشرح حکمت عرشیۀ ملاصدرا وشرح تبصره ورساله های بسیار است که در اوائل سنة1243درسفرحج وفات کرد ودر ظَهر بقعۀ ائمۀ بقیع صلوات الله علیهم اجمعین بخاک رفت من برسر قبر ایشان رفته ام برلوح مزارش نوشته بود :

لِزین الدّینِ احمد نورُ علم             یضیء به القلوبَ المُدلهمِة

یُریدُ الجاهلون لِیُطفِئوه                وَ یَأبی اللهُ الّا اَن یُتِمَّه

یعنی احمد فرزند زین الدین دارای نوردانشی است که دلهای بسیار تاریک وسیاه را روشن می کند وافراد نادان می خواهند آنرا خاموش کنند واین کار ناخوش آیند خداست و خداوند نور علم شیخ را تمام خواهد نمود . پس باتعریف صحیح مکتب حق نه تنها صدمه ای درکار نیست بلکه کمک بإعلای کلمۀ اسلام است اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَیْکَ فِی دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَه‏ ودرعاقبت، امر جهان بدست اهل حق خواهد رسید چنانکه پیامبراسلام صلی الله علیه وآله فرموده اند : الکفار بمنزلة الموتی لایحجبون ولایرثون – نحن نرثهم ولایرثونا یعنی کفار مانند مردگان هستند مانع ارث نمیشوند وارث نمی برند وما از آنها ارث می بریم وآنها از ما ارث نمی برند واین سخن شرعی در کل جهان جاریست وبالأخره کفار هرچه دارند بدست اهل حق خواهد افتاد چراکه بسیاری از آنها اهل ایمان می شوند ودر برابر سخنان درست وعلم حق گردن خواهند نهاد  وبسیاری از اسلام نماها کافر خواهند شد واز پذیرفتن علم حق وسخنان خالص دین سرباز خواهند زد وبا تهمت زدن ودروغ بستن ببزرگان دین واهل دین واهل یقین ازحقیقت جدا خواهند شد وعاقبت کار جهان باهل بیت علیهم السلام برگردانیده می شود چنانکه امام محمد باقر علیه السلام در حدیثی فرموده اند  لِأَنَّا أَهْلُ الْعَاقِبَةِ یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِین‏ ما اهل عاقبت هستیم و خداوند میفرماید (و العاقبة للمتقین) عاقبت متعلق بپرهیزگاران است بحار ج 46ص 264 و این وراثت طبق زیارت وارث روشن می شود که اززمان حضرت آدم علیه السلام از پیامبری بپیامبری واز وصی پیامبری بوصی دیگری نسل بنسل تا امام زمان عجل الله فرجه الشریف بوده وهست در هر صورت چه اهل اسلام صدمه ببینند وچه نبینند قرار خداوند براین است که : الإسلام یعلو و لا یعلى علیه‏ - وجعله کلمة باقیة فی عقبیها واین وعدۀ خداوند است وان الله لایخلف المیعاد . وما اهل تهمت زدن باسلام واهل اسلام نبوده ونیستیم که نعوذ بالله سبب صدمه زدن بمکتب قرار بگیریم . ومراد از صدمه زدن بمکتب سبب تأخیر ظهور نور حق شدن است که ما عکس این عمل کرده ومی کنیم . وکسانیکه نخواسته اند با دلیل رفع اختلاف کنند و در برابر برهان گردن بنهند صدمه بمکتب زده اند ومی زنند چه ازروی غرض باشد چه ازروی مرض پیامبراسلام صلی الله علیه وآله فرمودند امت من بعد از من 73 گروه میشوند نفرمودند اسلام دارای 73 شعبه خواهد گردید واکنون که هرگروهی ازقوانین اسلام بخشی را برداشته وباآراء ممزوج کرده ومردم را بسوی آن می خواند خود این دلیل جامعیت اسلام است که سوء استفاده گران توانسته اند بابخشی از آن عده ای را و لوبباطل سرگرم کنند چنانکه  هر کجا آب شیرین وفراوانی باشد آبادانی پیدا می شود وهرکسی قدری از آن را برای رفع نیاز خود برمی دارد ولی نمی تواند ادعا کند که تمام آن آب منحصر در ملک اوست و برای زراعت او جوشیده است چه بسا زراعت فاسدی هم داشته باشد پس نمی تواند حاکی آن نهر بزرگ باشد همچنین جز فرقۀ ناجیه هیچ فرقه ای نمی تواند گویای دین دست نخورده رسول الله صلی الله علیه وآله باشد وآنست که یعلو ولا یعلی علیه ولواینکه اهل آن یکدیگر را بکشند چنانکه خداوند حکایت کرده است که : وَ لَوْ أَنَّا کَتَبْنا عَلَیْهِمْ أَنِ اقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ أَوِ اخْرُجُوا مِنْ دِیارِکُمْ ما فَعَلُوهُ إِلاَّ قَلیلٌ مِنْهُمْ وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا ما یُوعَظُونَ بِهِ لَکانَ خَیْراً لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبیتاً معنای نزدیک بآیه شریفه این است که : همانا اگر(همانند بعضى از امتهاى پیشین،) براهل حق می نوشتیم که : « یکدیگر را به قتل برسانید »، و یا: «از وطن و خانه خود، بیرون روید»، این کار راجز گروهی اندک انجام نمی دادند ! و اگر اندرزهایى را که به آنان داده مى‏شد انجام مى‏دادند، براى آنها بهتر بود ؛ و بسى استوارتر و نیکوتربود و گفته‏اند : یعنى عمل به آن پند و اندرزها براى اعمال و کردارشان و بهره‏مندى از ثمره کارشان، بسى ثابت‏تر است. پس معلوم شد که باید جدا کرد بین  امت واعمال امت واسلام واهل اسلام ومحل اتحاد و جای انفلاک آنها را تشخیص داد تا معنای الاسلام یعلو ولایعلی علیه بوضوح دیده شود وامت دعوت وامت اجابت هردو درجهت إعلای اسلام بکارگرفته میشوند دربحار جلد 72ص 263آمده است که هرگاه شنیدی که دو نفر یکدیگر را لعنت می کنند این دعا رابخوان : اللَّهُمَّ بَدِیعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ- صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ- وَ لَا تَجْعَلْ ذَلِکَ إِلَیْنَا وَاصِلًا- وَ لَا تَجْعَلْ لِلَعْنِکَ وَ سَخَطِکَ وَ نَقِمَتِکَ إِلَى وَلِیِّ الْإِسْلَامِ- وَ أَهْلِهِ مَسَاغاً اللَّهُمَّ قَدِّسِ الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ- تَقْدِیساً لَا یُسِیغُ إِلَیْهِ سَخَطُکَ- وَ اجْعَلْ لَعْنَکَ عَلَى الظَّالِمِینَ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَهْلَ دِینِکَ- وَ حَارَبُوا رَسُولَکَ وَ وَلِیَّکَ- وَ أَعِزَّ الْإِسْلَامَ وَ أَهْلَهُ- وَ زَیِّنْهُمْ بِالتَّقْوَى وَ جَنِّبْهُمُ الرَّدَى‏ 

mostafa.anoosheh@yahoo.com   ایمیل خصوصی

تلفن تماس :09197070727

              

ِ

 

 

  نظرات ()
مطالب اخیر تراحم وپیشی گرفتن در حرم تراحم وپیشی گرفتن در حرم ابزار جادوگران تفسیر گوشی قضاوت کانال طتنجیه ماجرای طلوع وغروب طلسم ترجمه جامع الاحکام کاذب ضلالت
کلمات کلیدی وبلاگ