سما
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ سما
آرشیو وبلاگ
      اعتقادی (بنام خدا آزادی وبلاکهای ((طتنجیه )) برای خداست و بهیچ حزب وگروهی وابسته نیست . سما .)
حجاب در قرآن وعترت نویسنده: سما - چهارشنبه ٢٠ فروردین ۱۳٩۳

                              بسم الله الرحمن الرحیم

                                           حجاب

حجاب در قرآن بمعانی پنهان شدن – پرده – پوشش – مانع – ستر – وامثال اینهاست مانند: 


              بسم الله الرحمن الرحیم

                       حجاب

حجاب در قرآن بمعانی پنهان شدن – پرده – پوشش – مانع – ستر – وامثال اینهاست مانند :

حَتَّىٰ تَوَارَتْ  بِالْحِجَابِ 32ص یعنی  تا آنکه آفتاب در پوشش شب پنهان شد.

 فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا وَبَیْنَهُمَا حِجَابٌ 17مریم ومیان این دو گروه پرده وحجابست

 -حِجَابًا مَسْتُورًا پرده پوشیده شده﴿الإسراء: ۴۵﴾

وَمِنْ بَیْنِنَا وَبَیْنِکَ حِجَابٌ فصلت 5 میان ما وتومانعی

 وَحْیًا أَوْ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ شوری 51 وحی یا ازپس پرده یَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ مطففین 15

وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَٰلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ53-احزاب

 و هر گاه از زنان پیامبرمتاعی طلب کنید از پس پرده طلبید، که این کار برای دلهای شما ودلهای آنها پاکیزه ترست             

وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَ‏ وَلایُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْآبائِهِنَّ أَوْآباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْنِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِالتَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَلا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَاالْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ سوره نور آیه 31

خداوند فرموده ای پیامبر: وبگوبزنان با ایمان چشمان خودرا (ازنگاه کردن شهوانی) بپوشند و روزنه ها و اندامشان را حفظ کنند و زینت وآرایش خود را جز هرمقدار که قهرا آشکاراست نمایان نکنند چارقدهاى خودرا بسینه خویش بزنند وزینت وجمال خود راآشکار نسازند جز برای شوهران خود یا پدران یا پدران شوهر یا پسران خود یا پسران شوهر یا برادران خود یا پسران برادران وپسران خواهران خود یا زنان مسلمان خود یا کنیزانی که دراختیار دارند یا پیروانی که تمایل جنسی ندارند یا اطفالی که هنوزبر عورت ومحارم زنان آگاه نیستند و بگونه ای پای کوبی نکنند که زیور آلات پنهان آنها آشکار گردد . وای اهل ایمان، همه به درگاه خدا توبه کنید، باشد که رستگار شوید.

یا نِساءَ النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذی فی‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً (32) الاحزاب

ای زنان پیغمبر، شما اگر خدا ترس و پرهیزکار باشید آنگاه مانند هیچیک از زنان نیستید ، پس سخن گفتنتان را نرم ونازک مکنید  زیرا آن کسی  که  در دلش مرض است به طمع می افتد و بطور متعارف سخن بگوئید .

وَ قَرْنَ فی‏ بُیُوتِکُنَّ وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى‏ وَ أَقِمْنَ الصَّلاةَ وَ آتینَ الزَّکاةَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً (33)الاحزاب

و در خانه‌هایتان آرام وقرار گیرید و مانند دوره جاهلیت پیشین زیبائیهای خود را بیرون مریزید ، و نماز به پا دارید و زکات بدهید و فرمانبرداری خدا وپیامبرش رانمائید همانا خدا خواسته که هرگونه پلیدی ازشما خانواده بیرون باشد وشما ازهرعیب پاک و منزه باشید (ذیل آیه موافق اخبار شیعه و اهل سنت راجع به شخص پیغمبر و علی و فاطمه و حسنین علیهم السّلام است و اگر راجع به زنان پیغمبر بود بایستی ضمیر مؤنث-عنکنّ-ذکر شود و به سیاق جمل صدر آیه باشد).

ِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع‏ فِی قَوْلِهِ: وَ لا یُبْدِینَ‏ زِینَتَهُنَ‏ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها فَهِیَ الثِّیَابُ وَ الْکُحْلُ وَ الْخَاتَمُ- وَ خِضَابُ الْکَفِّ وَ السِّوَارُ، وَ الزِّینَةُ ثَلَاثٌ: زِینَةٌ لِلنَّاسِ وَ زِینَةٌ لِلْمَحْرَمِ وَ زِینَةٌ لِلزَّوْجِ، فَأَمَّا زِینَةُ النَّاسِ فَقَدْ ذَکَرْنَاهُ، وَ أَمَّا زِینَةُ الْمَحْرَمِ فَمَوْضِعُ الْقِلَادَةِ فَمَا فَوْقَهَا- وَ الدُّمْلُجُ وَ مَا دُونَهُ وَ الْخَلْخَالُ وَ مَا أَسْفَلَ مِنْهُ- وَ أَمَّا زِینَةٌ لِلزَّوْجِ فَالْجَسَدُ کُلُّه‏

وَلایُبْدِینَ‏ زِینَتَهُنَ‏ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها یعنی و زینت وآرایش خود را جز هرمقدار که قهرا آشکاراست نمایان نکنند امام محمد باقر علیه السلام درباره این قسمت آیه فرموده اند: (آنمقدار که قهرا آشکار است عبارتست از:) لباس ، سورمه چشم ،انگشتر،حنای کف دست، دستبند سپس حضرت فرمودند که زینت سه قسم است 1- زینت برای مردم 2- زینت برای محرم (مانند والدین وبرادر وخواهر) وزینت برای همسر اما زینتی که برای مردم است که ذکر شد واما زینتی که برای محرم است ازجای گردن بند به بالاست وبازوبند به پائین و محل خلخال به پائین واما زینت همسر تمام بدنست .

 فی الکافی عن ابیعبدالله علیه السلام :

قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوامِنْ أَبْصارِهِمْ‏ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ‏ (30نور): فَنَهَاهُمْ أَنْ یَنْظُرُواإِلَى عَوْرَاتِهِمْ وَأَنْ یَنْظُرَالْمَرْءُ إِلَى فَرْجِ أَخِیهِ وَیَحْفَظَ فَرْجَهُ أَنْ یُنْظَرَ إِلَیْهِ - وَ قَالَ‏

وَقُلْ لِلْمُؤْمِنات‏ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَ‏(31نور) :  مِنْ أَنْ تَنْظُرَ إِحْدَاهُنَّ إِلَى فَرْجِ أُخْتِهَا وَ تَحْفَظَ فَرْجَهَا مِنْ أَنْ یُنْظَرَ إِلَیْهَا وَ قَالَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ فِی الْقُرْآنِ مِنْ حِفْظِ الْفَرْجِ فَهُوَ مِنْ الزِّنَا إِلَّا هَذِهِ الْآیَةَ فَإِنَّهَا مِنَ النَّظَر

 

درآیه 30 نوراستکه: بگو برای مردان با ایمان چشمانشان را ببندند و روزنه های خود را بپوشانند  امام صادق علیه السلام فرموده اند : خداوند مردان با ایمان را نهی کرده که بعورتهای هم نگاه کنند ونهی کرده مرد را که بفرج برادرش چشم اندازد و امرکرده که فرج خود را از دیده شدن بپوشاند

و درباره آیه 31 و بگو بزنان با ایمان چشمان خود را (ازنگاه کردن شهوانی) بپوشند و روزنه ها و اندامشان را حفظ کنند : حضرت فرمودند : خداوند زنان باایمان را نهی فرموده که نباید یکی از ایشان بفرج خواهرش نگاه کند وامر کرده که فرج خود را ازدیده شدن بپوشاند و حضرت فرمودند : هرچه در قرآن درباره حفظ فرج می باشد مراد اجتناب از زنااست  غیر از این آیه که مراد اجتناب از نگاه کردن بفروج می باشد .

ٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِیمَا جَاءَ فِی الْحَدِیثِ عَوْرَةُ الْمُؤْمِنِ عَلَى الْمُؤْمِنِ حَرَامٌ قَالَ مَا هُوَ أَنْ یَنْکَشِفَ فَتَرَى مِنْهُ شَیْئاً إِنَّمَا هُوَ أَنْ تَرْوِیَ عَلَیْهِ أَوْ تَعِیبَهُ.کافی 2ص259

امام صادق علیه السلام فرمودند : عورت مومن برمومن حرام است ازحضرت پرسیده شد منظور چیست ؟ فرمودند : منظور اینست که قدری ازعورت او پیدا باشد و تو بآن نگاه کنی وهمانا (معنای دیگرش )این است که علیه او سخن بگوئی یا عیب براو وارد کنی .(مرد وزن دراین حکم یکسانند یعنی مانند همین حکم است زن مومنه برزن مومنه دیگر )

فی مجموعة ورام : عن النبی صلی الله علیه وآلهِ : الْمَرْأَةُ عَوْرَةٌ سَتَرَهَا بَیْتُهَا فَإِذَا خَرَجَتْ اسْتَشْرَفَهَا الشَّیْطَان‏

ازپیامبر روایت کرده که زن عورت است که خانه اش او را پوشانیده وهرگاه ازخانه بیرون رفت شیطان دست بر، ابرومیگذارد واورامینگرد (کنایه از اینکه اورا زیرنظر قرار می دهد تا بدام اندازد )

تحقیق :عبارت وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّةِ الْأُولى آیه شریفه راشامل همۀ زنان این امت می گرداند چراکه بیرون ریختن زن زیبائی های خود را برای عموم ، کار جاهلیت پیشین است وهرکس مرتکب این کار شود درشمار اهل جاهلیت خواهد بود وتبرج از ماده برج است وبرج واضح است که بنائی بلند و نمایان مانند برج ایفل وامثال آن راگویند وزن نباید مانند برج برجستگی ها وتورفتگی های بدنش رابا لباس چسب وامثال آن  برای عموم بنمایش قرار دهد  

ٍ أَنَّ الرِّضَا ع کَتَبَ فِیمَا کَتَبَ مِنْ جَوَابِ مَسَائِلِهِ‏ حُرِّمَ النَّظَرُ إِلَى شُعُورِ النِّسَاءِ الْمَحْجُوبَاتِ بِالْأَزْوَاجِ وَ غَیْرِهِنَّ مِنَ النِّسَاءِ لِمَا فِیهِ مِنْ تَهْیِیجِ الرِّجَالِ وَ مَا یَدْعُو التَّهْیِیجُ إِلَى الْفَسَادِ وَ الدُّخُولِ فِیمَا لَا یَحِلُّ وَ لَا یحمل [یَجْمُلُ‏] وَ کَذَلِکَ مَا أَشْبَهَ الشُّعُورَ إِلَّا الَّذِی قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ‏ أَنْ یَضَعْنَ ثِیَابَهُنَّ غَیْرَ الْجِلْبَابِ وَ لَا بَأْسَ بِالنَّظَرِ إِلَى شُعُورِ مِثْلِهِن‏

درکتاب علل الشرایع درپاسخ امام رضا علیه السلام بنامه ها آمده که نوشته اند : حرام شده است نگاه کردن بموهای زنان محجوبه ای که شوهر دارند وهمچنین غیر شوهرداران بخاطر اینکه دراین کار مردان تحریک می شوند و تحریک که شدند بسوی فساد وکارهای ناشایست که حلال نیست کشانده میشوند مگر موردی را که خداوند متعال (آیه 60نور)فرموده : زنان از کارافتاده ای که امید بازدواجی ندارند برآنها گناهی نیست اگر(بخواهند) لباس خود راغیر ازآن پیراهن گشاد کنار بگذارند – حضرت نوشته اند : اشکالی ندارد که به موهای مانند این زنان نگاه کردن.

احادیث متواتردرباره حجا ب وچگونگی آن وارد شده است وحجاب یک مسأله ضروری اسلام وحتی ادیان آسمانی است 

عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع أَنَّهُ قَالَ: إِنَّمَا الْمَرْأَةُ لُعْبَةٌ فَمَنِ اتَّخَذَهَا فَلْیُغَطِّهَا وَ قَالَ ع: صِیَانَةُ المَرْأَةِ أَنْعَمُ لِحَالِهَا وَ أَدْوَمُ لِجَمَالِهَا مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏14، ص: 256

امیر المومنین علیه السلام فرموده اند : زن بازیچه قرار می گیرد پس هرکس زن بگیرد باید اورابپوشاند (تا دیگران بااو بازی نکنند)

وفرموده است خود داری زن بحال او گوارا تراست  و برای زیبائی او پایدارترست .

«حقّ المرأة على زوجها ان یسدّ جوعتها، و ان یستر عورتها، و لا یقبّح لها وجها، فاذا فعل ذلک فقد ادّى و اللَّه حقّها»کافی 11ص174

حق زن برشوهرش این استکه گرسنگی او رابرطرف کند و عورت اورابپوشاند چهره برای او زشت نکند پس هرگاه این کارها راانجام داد بخداقسم حق او رااداکرده است .

فی الکافی7ص 469 : اسْتَأْذَنَ ابْنُ‏ أُمِ‏ مَکْتُومٍ‏ عَلَى النَّبِیِّ ص وَ عِنْدَهُ عَائِشَةُ وَ حَفْصَةُ فَقَالَ لَهُمَا قُومَا فَادْخُلَا الْبَیْتَ فَقَالَتَا إِنَّهُ أَعْمَى فَقَالَ إِنْ لَمْ یَرَکُمَا فَإِنَّکُمَا تَرَیَانِهِ.

ابن ام مکتوم وارد برپیامبر صلی الله علیه وآله شد وعایشه وحفصه نزد حضرت بودند حضرت باین دو نفر فرمودند بپاخیزید وداخل خانه شوید آندو گفتند یارسول الله ص همانا این مرد کور است حضرت فرمودند اگر او شما رانمی بیند شما او رامی بینید .

وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ الْبَاقِرُ ع- إِنَّ الْحَیْضَ لِلنِّسَاءِ نَجَاسَةٌ رَمَاهُنَّ اللَّه‏ عَزَّ وَ جَلَّ بِهَا وَ قَدْ کُنَّ النِّسَاءُ فِی زَمَنِ نُوحٍ ع- إِنَّمَا تَحِیضُ الْمَرْأَةُ فِی السَّنَةِ حَیْضَةً حَتَّى خَرَجَ نِسْوَةٌ مِنْ مَجَانِّهِنَ‏ وَ کُنَّ سَبْعَمِائَةِ امْرَأَةٍ فَانْطَلَقْنَ فَلَبِسْنَ الْمُعَصْفَرَاتِ مِنَ الثِّیَابِ وَ تَحَلَّیْنَ وَ تَعَطَّرْنَ ثُمَّ خَرَجْنَ فَتَفَرَّقْنَ فِی الْبِلَادِ فَجَلَسْنَ مَعَ الرِّجَالِ وَ شَهِدْنَ الْأَعْیَادَ مَعَهُمْ وَ جَلَسْنَ فِی صُفُوفِهِمْ‏ فَرَمَاهُنَّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِالْحَیْضِ عِنْدَ ذَلِکَ فِی کُلِّ شَهْرٍ یَعْنِی أُولَئِکَ النِّسْوَةَ بِأَعْیَانِهِنَ‏ «ای باشخاصهن» فَسَالَتْ دِمَاؤُهُنَّ فَأُخْرِجْنَ مِنْ بَیْنِ الرِّجَالِ فَکُنَّ یَحِضْنَ فِی کُلِّ شَهْرٍ حَیْضَةً فَشَغَلَهُنَّ اللَّهُ تَعَالَى بِالْحَیْضِ وَ کَسَرَ شَهْوَتَهُنَّ قَالَ وَ کَانَ غَیْرُهُنَّ مِنَ النِّسَاءِ اللَّوَاتِی لَمْ یَفْعَلْنَ مِثْلَ مَا فَعَلْنَ یَحِضْنَ فِی کُلِّ سَنَةٍ حَیْضَةً قَالَ فَتَزَوَّجَ بَنُو اللَّائِی یَحِضْنَ فِی کُلِّ شَهْرٍ بَنَاتِ اللَّائِی یَحِضْنَ فِی کُلِّ سَنَةٍ حَیْضَةً فَامْتَزَجَ الْقَوْمُ فَحِضْنَ بَنَاتُ هَؤُلَاءِ وَ هَؤُلَاءِ فِی کُلِّ شَهْرٍ حَیْضَةً فَکَثُرَ أَوْلَادُ اللَّائِی یَحِضْنَ فِی کُلِّ شَهْرٍحَیْضَةً لِاسْتِقَامَةِ الْحَیْضِ‏ وَ قَلَّ أَوْلَادُ اللَّائِی یَحِضْنَ فِی کُلِّ سَنَةٍ حَیْضَةً لِفَسَادِ الدَّمِ قَالَ فَکَثُرَ نَسْلُ هَؤُلَاءِ وَقَلَّ نَسْلُ أُولَئِک‏من لایحضره الفقیه ج‏1، ص: 89

امام محمد باقر علیه السلام فرمودند :همانا حیض برای زنان نجاستی است که خداوند بسبب آن زنان را رانده است همانا زنان دردوران حضرت نوح علیه السلام سالی یکبار حیض می شدند تا اینکه زنان ازخانه واتاق وپوشش خود خارج شدند وآنها هفتصد زن بودند که راه افتادند و لباسهای رنگی زرد و زیورجات پوشیدند وخود را معطر نمودند تا اینکه بیرون رفتند ودر شهرها پراکنده شدند وهمنشین مردان شدند وبامردان درجشنهای اعیاد شرکت کردند ودر ردیف آنها می نشستند وخداوند اشخاص همین زنان را بسبب ماهی یک بارحیض شدن راند پس خون از آنها جاری شد که ازمیان مردان بیرون رفتند وازآن پس ماهی یکبار حیض می شدند وخداوند آنها را گرفتار حیض نمود تا شهوتشان را شکست و حضرت فرمودند که زنانی که مانند این اعمال را انجام نداده بودند سالی یکبار حیض می شدند حضرت فرمودند پس ازآن اولاد آنهائی که سالی یکبار حیض می شدند بااولاد آنهائی که ماهی یکبار حیض می شدند ازدواج کردند وقوم باهم مخلوط شدند ودختران دو گروه ماهی یکبار حیض می شدند بجهت یکنواخت شدن برنامۀ حیض سپس اولاد آنهائی که ماهی یکبار حیض می شدند زیاد شد واولاد آنهائی که سالی یکبار حیض می شدند کم شد چون خون فاسد بود سپس نسل آنها زیاد شد ونسل اینها کم گردید .   

فی کتاب عیون اخبار الرضا فی حدیث طویل عن رَسُولَ اللَّهِ ص قال : یَا عَلِیُّ لَیْلَةَ أُسْرِیَ بِی إِلَى السَّمَاءِ رَأَیْتُ نِسَاءً مِنْ أُمَّتِی فِی عَذَابٍ شَدِید رَأَیْتُ‏ امْرَأَةً مُعَلَّقَةً بِشَعْرِهَا یُغْلَى دِمَاغُ رَأْسِهَا فَإِنَّهَا کَانَتْ لَا تُغَطِّی شَعْرَهَا مِنَ الرِّجَال‏

پیامبرگرامی فرمودند یا علی شبی که مرا بآسمان بردند زنانی از امتم رادر عذاب شدیدی دیدم ... زنی را دیدم که به مویش آویزان بود وجلو سرش می جوشید ...بخاطر اینکه موهایش را ازمردان نمی پوشانیده .

تحقیقات تجربی


در تحقیقات علمى در مورد فیزیولوژى و نیز روان‏شناسى زن و مرد ثابت شده که مردان نسبت به محرّک‏هاى چشمىِ و صوتی شهوت‏انگیز حساس ترند و چون تأثیر حس بینایى زیادتر است و چشم از فاصله دور و میدان وسیعى قادر به دیدن است، از سوى دیگر ترشّح هورمون‏ها در مرد صورتى یکنواخت و بدون انقطاع دارد، مردان به صورتى گسترده تحت تأثیر محرّک‏هاى شهوانى قرار مى‏گیرند اما زنان نسبت به حس لمس و درد حساس ترند و به محرّک‏هاى حسى پاسخ مى‏دهند. حس لامسه بروز زیادى ندارد و فعالیتش محدود به تماس نزدیک است.

از این گذشته چون هورمون‏هاى جنسى زن به صورت دوره‏اى ترشح مى‏شوند و به طور متفاوت عمل مى‏کنند، تأثیر محرّک‏هاى شهوانى بر زن صورتى بسیار محدود دارد و نسبت به مردان بسیار کمتر است. تأثیر محرّک‏هاى شهوانى بر زن صورتى بسیار محدود دارد و نسبت به مردان بسیار کمتر است.

ونیز گفته شده حجاب باعث آرامش روان و استحکام پیوند زناشوئی سلامت جامعه حفظ احترام زن می باشد چنانکه روایتست :

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: فِی رِسَالَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع إِلَى الْحَسَنِ ع لَا تُمَلِّکِ الْمَرْأَةَ مِنَ الْأَمْرِ مَا یُجَاوِزُ نَفْسَهَا  فَإِنَّ ذَلِکَ أَنْعَمُ لِحَالِهَا وَ أَرْخَى لِبَالِهَا وَ أَدْوَمُ لِجَمَالِهَا فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَةٍ الخکافی 5ص 511

امام صادق علیه السلام از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت می کنند که در رساله خود بامام حسن علیه السلام نوشتند : زن رابیش ازگذشتن از حد خودش وادار بامری مکن زیرااین کار شایسته حال او آسانتر برای راحتی او وپایدارتر برای زیبائی اوست وهمانا  زن گلی است و قهرمان نیست .  

بنابرمعانی حجاب در قرآن که در ابتدا ذکر شد حجاب برای زن پنهان بودن اوست از نامحرم ساتر داشتن اوست مانع بودن بین او ونامحرم وپوشش داشتن اوو فاصله بودن بین او وبین نامحرم وامثال اینهاست .

 


 

 

  

                    

 

 

 

  نظرات ()
مطالب اخیر تراحم وپیشی گرفتن در حرم تراحم وپیشی گرفتن در حرم ابزار جادوگران تفسیر گوشی قضاوت کانال طتنجیه ماجرای طلوع وغروب طلسم ترجمه جامع الاحکام کاذب ضلالت
کلمات کلیدی وبلاگ