سما
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ سما
آرشیو وبلاگ
      اعتقادی (بنام خدا آزادی وبلاکهای ((طتنجیه )) برای خداست و بهیچ حزب وگروهی وابسته نیست . سما .)
ریش در اسلام نویسنده: سما - چهارشنبه ٦ آبان ۱۳۸۸

                                بسم الله الرحمن الرحیم

                         ریش در اسلام

                        اللِحیَه فی الاسلام


اسلام ریش را در حکم عضوی از اعضای انسان می داند بمانند دست وسرو پا چنانکه در قرآن در سورۀ طه آیۀ 94 از قول حضرت هارون بحضرت موسی می فرماید : قالَ یَا بْنَ أُمَّ لا تَأْخُذْ بِلِحْیَتی‏ وَ لا بِرَأْسی‏ إِنِّی خَشیتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَیْنَ بَنی‏ إِسْرائیلَ وَ لَمْ تَرْقُبْ قَوْلی  (هارون) گفت: «اى فرزند مادرم! [ اى برادر!] ریش و سر مرا مگیر! من ترسیدم بگویى تو میان بنى اسرائیل تفرقه انداختى، و سفارش مرا به کار نبستى‏ » زیرا ریش از بدو فرود حضرت آدم در دنیا تا روزقیامت نشانۀ زیبائی و مردانگی فرزندان آدم علیه السلام است  چنانکه در کتاب علل الشرایع در حدیث نبوی آورده  لَمَّا تَابَ اللَّهُ عَلَى آدَمَ أَتَاهُ جَبْرَئِیلُ- فَقَالَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکَ وَ هُوَ یُقْرِئُکَ السَّلَامَ- وَ یَقُولُ یَا آدَمُ حَیَّاکَ اللَّهُ وَ بَیَّاکَ- قَالَ أَمَّا حَیَّاکَ اللَّهُ فَأَعْرِفُهُ فَمَا بَیَّاکَ قَالَ أَضْحَکَکَ- قَالَ فَسَجَدَ آدَمُ ع فَرَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ- وَ قَالَ یَا رَبِّ زِدْنِی جَمَالًا فَأَصْبَحَ- وَ لَهُ لِحْیَةٌسَوْدَاءُ کَالْحُمَمِ فَضَرَبَ بِیَدِهِ إِلَیْهَا- فَقَالَ یَا رَبِّ مَا هَذِهِ فَقَالَ هَذِهِ اللِّحْیَةُ- زَیَّنْتُکَ بِهَا أَنْتَ وَ ذُکُورَ وُلْدِکَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامة نبى اکرم صلّى اللَّه علیه و آله و سلم فرمودند: چون خدا توبه آدم (ع) را پذیرفت جبرئیل نزد ایشان آمد و گفت: من پیک خدایم در نزد تو سلامت را میرساند و میفرماید اى آدم خدا بتو تحیت دارد و بیاک، گفت تحیت را مى‏فهمم ولى بیاک چیست؟ گفت: یعنى تو را مى‏خنداند، آدم سر به طرف آسمان بلند کرد و عرضه داشت: پروردگارا به جمال و زیبایى من بیفزا، پس برایش ریشى مشکى همچون ذغال رویید، پس دست زد و محاسن خود را گرفت و عرض کرد: الهى این چیست؟ خداوند فرمود: این ریش است و تو و فرزندان ذکورت را تا روز قیامت با آن زینت دادم. ازاین جهت است که اگر ریش مؤمنی را بزور بتراشند برای آن دیه مقرر شده است چنانکه در کتاب کافی جلد 7 آمده است عن ابی عبد الله علیه السلام قال قضی  امیرالمؤمنین علیه السلام فِی اللِّحْیَةِ إِذَا حُلِقَتْ فَلَمْ تَنْبُتْ بِالدِّیَةِ کَامِلَةً فَإِذَا نَبَتَتْ فَثُلُثُ الدِّیَة‏ یعنی امام صادق علیه السلام فرمودند امیر المؤمنین علیه السلام در بارۀ ریش قضاوت کردند که اگرتراشیده شد و دوباره نروئید دیۀ کامل تعلق می گیرد واگر روئید یک سوم دیه را شامل میشود پس خداوند ریش رامخصوص مردان گردانید چنانکه در حدیث توحید امام صادق علیه السلام بمفضل فرمودند :  أَعْطَى الرَّجُلَ اللِّحْیَةَ لِمَا لَهُ مِنَ الْعِزِّ وَ الْجَلَالَةِ وَ الْهَیْبَةِ وَ مَنَعَهَا الْمَرْأَةَ لِتَبْقَى لَهَا نَضَارَةُ الْوَجْهِ وَ الْبَهْجَةُ الَّتِی تُشَاکِلُ الْمُفَاکَهَةَ وَ الْمُضَاجَعَة یعنی خداوند به مرد «ریش» داد تا عزّت و جلالت و هیبت او افزوده شود و به زن نداد تا زیبایى صورت، شادابى، طراوت و ظرافت او براى خوشى و همبسترى آنان مناسبتر باشد. پس مرد چون ریش نداشته باشد عضوی از اعضای مردانگی راندارد از این جهت چند امام بترتیب از امیرالمؤمنین از قول رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل کرده اند که : حَلقٌ اللِحیَةِ مِن المُثلَةِ فَمَن مَثَّلَ فَعَلیه لَعنَةُ الله یعنی تراشیدن ریش جزو بریدن اعضا حساب می شود وهر کس اعضای موجود زنده ای را ببرد مشمول لعنت خدا می گردد «مسترک 1ص 406» ومسلم است که کامل ترین مخلوقات انسان است وافضل انسانها انبیاء واولیاء هستند واشرف انبیاء حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله می باشند که خداوند در وصف آن نسخۀ اولیه آفرینش فرموده است که : لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ أَحْسَنِ تَقْویم‏  ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریدیم‏ وامام حسن علیه السلام چهرۀ دنیائی آن بزرگوار را کث اللحیة یعنی دارای ریش انبوه معرفی کرده اند واین صفت در تمام انبیاء واولیاء جاری بوده وهست چراکه همه تابع آن انسان حقیقی یعنی رسول الله هستند وهمۀ انسانها لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة راعاملند یعنی مسلّماً براى شما در رسول خدا سرمشق نیکویى بود پس هرکس ریش راازبین ببرد ابتدا ازشکل الگوی اولیه انسانیت وشباهت رسانیدن بآن بزرگوار دور شده است که از زمان حضرت آدم علیه السلام باقی بود تااینکه جزو ده سنت از ملت ابراهیم گردید چنانکه ائمه در تفسیرآیۀ130درسورۀ بقره « وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَه‏ یعنی : جز افراد سفیه و نادان، چه کسى از آیین ابراهیم،روى‏گردان خواهد شد» فرموده اند ده چیز است از ملت حضرت  ابراهیم علیه السلام که در شریعت پیغمبرما صلی الله علیه وآله برقرار مانده ونسخ نشده است پنج آن در سر است وپنج آن در بدن اما پنج از آن که در سر است گرفتن شارب وگذاردن ریش وبرطرف کردن موی سر ومسواک وخلال واما آن پنج که در بدن است تراشیدن مواز بدن وختنه وناخن گرفتن وغسل از جنابت وباآب طهارت کردن است پس قرآن مرد بی ریش را منحرف از ملت ابراهیم ودر نتیجه سفیه ونادان خوانده است وآن شباهت پیداکردن بزنان ویهود ومجوس وقوم لوط است چنانکه : قَالَ رسول الله صلی الله علیه وآله :  إِنَّ الْمَجُوسَ جَزُّوا لِحَاهُمْ وَ وَفَّرُوا شَوَارِبَهُمْ- وَ إِنَّا نَحْنُ نَجُزُّ الشَّوَارِبَ وَ نُعْفِی اللِّحَى وَ هِیَ الْفِطْرَةُ وَ إِذَا أَخَذَ الشَّارِبَ- یَقُولُ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآلهوَ قَالَ الباقر علیه السلام أَحْفُوا الشَّوَارِبَ وَأَعْفُوا اللِّحَى وَ لَاتَتَشَبَّهُوا بِالْیَهُود:پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله فرمودند :  گبرها ریشهاى خود را چیدند و سبیلها را انبوه کردند و ما سبیلها را بچینیم و ریش را آزاد گذاریم  و این فطرت است‏ وفرمود امام باقرعلیه السلام سبیل‏ها را بزنید وریشها را وا گذارید و مانند یهود نباشید و در مستدرک ج1ص407ازامام حسن مجتبی علیه السلام از قول پیامبراکرم صلی الله علیه وآله « قصُّ اللحیة وطول الشارب» را که بمعنی کوتاه کردن ریش ودراز کردن سبیل باشد از کار قوم لوط که بسبب آن هلاک شدند شمرده اند وامّا حد سبیل که بآن شارب گویند این است که بلند بودن آن محل جمع شدن میکرب ها وشیاطین است وهمراه غذا ونوشیدنی وارد بدن انسان می شود وکثافات آن در هنگام غذا خوردن زیر دندان باعث تهوع انسان می شود و در زمستان و تابستان همراه تنفس ایجاد انواع میکروبها وآلودگی ها را می نماید بطوری که مایۀ تنفردیگران بخصوص همخوابۀ شخص می گردد و چهره را ترسناک می نماید چنانکه سیرۀ فسقه وصوفیه می باشد وعلاوه که در سنت پیامبرگرامی صلی الله علیه وآله از آن نهی شده است پس اندازۀ آن این است که ازروی سرخی لب بچینند تا سفیدی دور لب چنانکه ائمه فرموده اند که دفع جنون ومرض می کند واینکه سبیل را بطور کلی بتراشند که چیزی باقی نماند اشتباه است وبسیار صورت را زشت می کند و مراد احادیث نیست پس چون معلوم شد که علاوه برآنچه ذکر شد ریش برای زیبائی مرد است پس چقدر قبیح است ریشداری که از حدّ مقرری که برای ریش قرار داده اند تجاوز کند و آنرا ویا اطراف آنرا بشکل ها ومدلهای عجیب وغریب کوتاه ویا بلند می کنند وچهرۀ انسانی خود را زشت وناپسند می سازند بلکه مستحب است که انسان ریش خود را گرد ومدوّرسازد که در این باره از حضرت رسول صلی الله علیه وآله روایت شده که :  نَظَرَ النَّبِیُّ ص إِلَى رَجُلٍ طَوِیلِ اللِّحْیَةِ- فَقَالَ مَا کَانَ لِهَذَا  لَوْ هَیَّأَ مِنْ لِحْیَتِهِ فَبَلَغَ الرَّجُلَ ذَلِکَ فَهَیَّأَ لِحْیَتَهُ بَیْنَ اللِّحْیَتَیْنِ- ثُمَّ دَخَلَ عَلَى النَّبِیِّ ص فَلَمَّا رَآهُ قَالَ هَکَذَا فَافْعَلُوایعنی پیغمبر صلی الله علیه وآله بمردى نگاه کردند که ریش بلندى داشت پس فرمودند : چه ضررى دارد که این مرد ریش خود را اصلاح کند و این بگوش آن مرد رسید و ریش خود را اصلاح کرد وریشش با دوطرف گونه هم خوانی پیدا کرد آنگاه نزد آن حضرت آمد و چون حضرت او را دیدند فرمودند : اینگونه انجام دهید. وامام باقر علیه السلام فرمودند ریش را گرد کنید وامام صادق علیه السلام فرمودند  مِن سَعادةِ المَرءِ خِفَّةُ لِحیَتِه یعنی از سعادت مرد این است که ریشش سبکبارباشد (بحار76ص113)وفرمودند : عقل شخص از بلندی ریشش فهمیده می شود (چون ریش دراز بخصوص بیش از یک قبضه درآتش است ودلیل حماقت شخص می باشد) وهمچنین ائمه معصومین امر بنظافت وپاکیزگی وشانه کردن ریش نموده اند وبرای آن آداب وادعیه ذکر کرده اند که در جای خود مذکور است چنانکه امام صادق علیه السلام فرودند : هرکس چهل مرتبه ریش خود راشانه کند ویک بیک بشمارد تا چهل روز شیطان بسراغش نخواهد آمد.

الْجُعْفِیِّ عَنْ حَبَابَةَ الْوَالِبِیَّةِ قَالَتْ رَأَیْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع فِی شُرْطَةِ الْخَمِیسِ وَ مَعَهُ دِرَّةٌ یَضْرِبُ بِهَا بَیَّاعِی الْجِرِّیِّ وَ الْمَارْمَاهِی وَ الزِّمِّیرِ وَ الطَّافِی وَ یَقُولُ لَهُمْ یَا بَیَّاعِی مُسُوخِ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَ جُنْدَ بَنِی مَرْوَانَ فَقَامَ إِلَیْهِ فُرَاتُ بْنُ أَحْنَفَ فَقَالَ لَهُ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَا جُنْدُ بَنِی مَرْوَانَ فَقَالَ لَهُ أَقْوَامٌ حَلَقُوا اللِّحَى وَ فَتَلُوا الشَّوَارِب‏

 

حبابه والبیه گوید : دیدم که حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام را در میان شرطة الخمیس بهمراهش شلاقى بود که باآن میزد فروشنده‏های ماهی جرى و مارماهى وماهی زمیر و ماهى مرده روى آب را وبرای آنها  میفرمود :اى فروشنده‏هاى مسخ‏ شدگان بنى اسرائیل و لشگر فرزندان مروان، وشخصی بنام فرات بن احنف برابر حضرت برخاست و گفت: لشگر فرزندان مروان چیست؟ حضرت برای او فرمود: مردمى که ریش بتراشند و سبیل تاب دهند

 کافی 1ص 246

توضیح :« شرطة الخمیس » چند هزار نفر از افراد تحت فرمان حضرت امیر المؤمنین علی علیه السلام بودند که با حضرت عهد بستند تا پای مرگ در رکابش باشند و «خمیس » به معنای «لشکر» است . چون در قدیم لشکرها را به پنج بخش تقسیم می کردند (مقدمه، ساقه، میمنه، میسره و قطب) گاه به خود لشکر نیز «خمیس » گفته می شد . درباره افراد «شرطة الخمیس » که در واقع فداییان حضرت بشمار می آمدند ، آمارهای مختلفی ارائه شده است برخی تعداد آنان را پنج هزار نفر و برخی از کتاب های تاریخی چهل هزار تن دانسته اند(ودرروایت بعدی شش یاپنج هزار نفرند)  بحارالانوار، ج 42، ص 152

 

کش، [رجال الکشی‏] رُوِیَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع أَنَّهُ قَالَ لِعَبْدِ اللَّهِ بْنِ یَحْیَى الْحَضْرَمِیِّ یَوْمَ الْجَمَلِ أَبْشِرْ ابْنَ یَحْیَى فَإِنَّکَ وَ أَبُوکَ مِنْ شُرْطَةِ الْخَمِیسِ حَقّاً لَقَدْ أَخْبَرَنِی رَسُولُ اللَّهِ ص بِاسْمِکَ وَ اسْمِ أَبِیکَ فِی شُرْطَةِ الْخَمِیسِ وَ اللَّهُ سَمَّاکُمْ شُرْطَةَ الْخَمِیسِ عَلَى لِسَانِ نَبِیِّهِ ص وَ ذَکَرَ أَنَّ شُرْطَةَ الْخَمِیسِ کَانُوا سِتَّةَ آلَافِ رَجُلٍ أَوْ خَمْسَةَ آلَافٍ بحارالأنوار    ج 42   ص  151    

   

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا یُطَوِّلَنَّ أَحَدُکُمْ شَارِبَهُ فَإِنَّ الشَّیْطَانَ یَتَّخِذُهُ مَخْبَأً یَسْتَتِرُ بِهِ

 

امام صادق علیه السلام از رسول خدا نقل می کنند که فرمودند : نباید کسی از شما موهای سبیل رادراز کند پس همانا شیطان محل درازی سبیل را پناهگاه خود می گرداند ودرآنجا پنهان می شود   الکافی     6ج    ص 487     

 

 

 

 


From: PersianBlog <no-reply@persianbox.com>
To: mostafa.anoosheh@yahoo.com
Sent: Mon, January 31, 2011 8:35:38 PM
Subject: totonjieh - برای یادداشت شما نظری ارسال شده است

برای یادداشت شما با عنوان ریش در اسلام در وبلاگ http://totonjieh.persianblog.ir دیدگاهی ارسال شده.

 

نویسنده:
 
ایمیل:
 
نشانی وب:
 
آی پی:
2.144.152.210 (بریتانیای کبیر)
وضعیت:
خصوصی

 

 

دیدگاه:

"آیا کسی که ریش می تراشد مسلمان نیست "

 

سلام علیکم اینکه پرسش کرده ایدآیاکسی که ریش می تراشد مسلمان نیست پاسخی فقهی دارد که باید از مفتی خود بپرسید وآنچه مسلم است این است که ریش علامت مسلمان است که گاهی مسلمان این علامت راازخود برمی دارد ومی تراشد وکافر نمی شود وگاهی کافر این علامت را برای خود برمی گزیند ولی مسلمان نمیشودبرای توضیح بیشتر بمنابع فقهی مراجعه شود

 

 

                       

 

  نظرات ()
مطالب اخیر تراحم وپیشی گرفتن در حرم تراحم وپیشی گرفتن در حرم ابزار جادوگران تفسیر گوشی قضاوت کانال طتنجیه ماجرای طلوع وغروب طلسم ترجمه جامع الاحکام کاذب ضلالت
کلمات کلیدی وبلاگ