سما
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ سما
آرشیو وبلاگ
      اعتقادی (بنام خدا آزادی وبلاکهای ((طتنجیه )) برای خداست و بهیچ حزب وگروهی وابسته نیست . سما .)
اتحاد اختلاف 3 نویسنده: سما - سه‌شنبه ۱٧ آذر ۱۳٩٤

بسم الله الرحمن الرحیم

                      «اتحاد،اختلاف3»

وصلی الله علی محمد وآله الطیبن الطاهرین 

کانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فیمَا اخْتَلَفُوا فیهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فیهِ إِلاَّ الَّذینَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ یَهْدی مَنْ یَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ (213)البقره


بسم الله الرحمن الرحیم

وصلی الله علی محمد وآله الطیبین الطاهرین ولعنة الله علی اعدائهم اجمعین من الجن والانس من الاولین والآخرین قال الله تبارک و تعالی  : کانَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرینَ وَ مُنْذِرینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکِتابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فیمَا اخْتَلَفُوا فیهِ وَ مَا اخْتَلَفَ فیهِ إِلاَّ الَّذینَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ فَهَدَى اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَ اللَّهُ یَهْدی مَنْ یَشاءُ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیمٍ (213)البقره

قبل از بعثت انبیاء مردم یکپارچه بودند بگونه ای که نه از کفر خبر داشتند ونه از شرک ونه از ایمان تا اینکه خداوند برای نجات آنها وبرای ترقی وتکامل آنها پیامبران را برانگیخت در حالی که نیکو کاران را مژده بپاداش نیک می دادند و تبه کاران را اخطار بپاداش عمل زشتشان می دادند وهمراه پیامبران کتاب بحقی فرستاد تا هر پیامبری میان مردم در برنامه هایی که درکتاب اختلاف پیدامیکردند بدرستی داوری کند ودرباره کتاب خدا کسی اختلاف راه نمی اندازد مگر کسانی که بعد از امور روشن وآشکار ازجهت ستم پیشه گی در میان خودشان اختلاف را آوردند پس در میان اختلافات خداوند کسانی را که باذن او بدرستی ایمان آورده بودند هدایت کرد وخداوند هرکس را بخواهد بصراط مستقیم هدایت می کند . در دوجلسه گذشته روشن شد که معنای اینکه مردم قبل از بعثت انبیاء امت واحده بودند چیست ؟ حال می خواهیم ثابت کنیم که از یک دیدگاه بعد از آمدن انبیاء وحدت مردم بهم خورد و خود این آیه شریفه کاملا گویای این مطلبست یعنی قبل از بعثت انبیاء مردم وحدت داشتند ولی بعد از آمدن انبیاء مردم مختلف شدند وخداوند گناه این اختلاف را بگردن انبیاء نگذاشته وخود خدا هم مسؤلیت این اختلاف را نپذیرفته است اما انسانهای کوتاه بین که جزو ستمکاران هستند مانند جبری مسلک ها گناه را بگردن خدا میگذارند و خدا رامقصر اصلی می دانند ونمی دانند که در همین آیه شریفه خداوند گناه راازجانب ستمکاران می داند عامل اختلاف را بغیا بینهم فرموده است که همان ستمکاری باشد که خودشان برای خود درخواست نمودند درکتاب اصول کافی جلد ص 160 آمده :  عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: لَا جَبْرَ وَ لَا تَفْوِیضَ‏ وَ لَکِنْ أَمْرٌ بَیْنَ أَمْرَیْنِ قَالَ قُلْتُ وَ مَا أَمْرٌ بَیْنَ أَمْرَیْنِ قَالَ مَثَلُ ذَلِکَ رَجُلٌ رَأَیْتَهُ عَلَى مَعْصِیَةٍ فَنَهَیْتَهُ فَلَمْ یَنْتَهِ فَتَرَکْتَهُ فَفَعَلَ تِلْکَ الْمَعْصِیَةَ- فَلَیْسَ حَیْثُ لَمْ یَقْبَلْ مِنْکَ فَتَرَکْتَهُ کُنْتَ أَنْتَ الَّذِی أَمَرْتَهُ بِالْمَعْصِیَةِ.

امام صادق علیه السلام فرموده اند  در کار خدا نسبت بخلق نه زور است و نه واگذاری یعنی خدا عادل است پس بخلقش زور نکرده و برای اینکه کسی فکر نکند باینکه پس حالا که در امر خدا زور نیست پس خلق خودشان همه کارها را می کنند بخدا هیچ ربطی ندارد وخدا بیکار است فرموده اند ولاتفویض کارهای خدا بخلق واگذار نشده باین معنا که خدا کار بکار خلق نداشته باشد پس نه زور است نه واگذاری ولی بین زور وواگذاری یک امر دیگریست که بامر بین الامرین اصطلاح شده راوی از امام صادق علیه السلام پرسید امر بین امرین چیست ؟ چون مسأله مشکل است وهرمسأله مشکلی با مثال روشن میشود حضرت مثال زدند وفرمودند مانند اینکه یک نفر را شما درحال گناه می بینید واورا از آن کار منع می کنید ورهایش می کنید  اما او آن گناه را انجام می دهد پس حال که او از تو نپذیرفته وتو او را رها کرده ای این تو نبوده ای که او را فرمان بگناه کردن دهی . پس عرض میشود که دنیا کلاس درس وامتحان است امتحان بدون معلم و درس معنا ندارد مگر اینکه از کسی که آموزش ندیده بازخواست می کنند با او برخورد می کنند که چرا با داشتن عقل وفهم طبییعی نزد علمای دین آموزش ندیدی وچرا کسب انسانیت نکردی وبزندگی حیوانی اکتفا کردی وحیوان شدی اما کودکانی که قبل از تکلیف مرده اند ویا عقب افتاده های ذهنی وفکری از زنان وپیران خرف اینها چون در دنیا شعورشان بکار نیفتاده بود چون ملک از دست خدا که خارج نمیشود پس درعالم برزخ بآنها شعور می دهند وتمام تکالیف دنیا را بگونه خاص آنجا  بآنها عرضه می کنند تاآزمایش شوند ونام آن آزمایش رفتن در آتش فلق است دستور می دهند خود را دراین آتش بیندازید هرکس بفرمان الهی باشد خود راآن  آتش اندازد آن آتش سرد وخنک وگوارامی شود وآن شخص بهشتی میگردد وهرکس خود داری کرد وخود را در آتش فلق نیندازد اهل جهنم خواهد بود یعنی ازتمام شریعت بآتش فلق تعبیر آورده اند تا بطور اجمال بدانیم که آزمایش ازهیچکس برداشته نمیشود همه امتهائی که امت واحده بودند واز ایمان وکفر وشرک بی اطلاع بودند باآتش فلق آزمایش خواهند شد پس انبیاء واولیاء آموزگارانی هستند که پس از آموزش دادن بمردم مردم را آزمایش می کنند در اول سوره عنکبوت می فرماید أَحَسِبَ‏ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا یُفْتَنُون‏ آیا مردم می پندارند همینکه گفتند ایمان آوردیم، رها مى‏شوند و مورد آزمایش وامتحان قرار نمى‏گیرند؟ هرگز چنین گمانی نداشته باشند زیرا در آیه بعدش فرموده  وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبینَ وبطور یقین، کسانى را که پیش از اینها بودند آزمودیم وخداوند قطعا راستگوها را از دروغگوها معلوم ومعین خواهد کرد پس آزمایش خداهمیشه درکار است نمره آزمایش تنها مردودیت و قبولی نیست بلکه در قبولی هم امتحان هست  تا درجات پیدا شود ودر مردودیت هم امتحان هست تا درکات پیداشود آخرین درجه قبولی اعلی علیین نام دارد و پائین ترین نمره مردودی اسفل السافلین است دیگر کان الناس امة واحدة تمام شده مثل اینکه دانش آموز مدرسه از ده به بالا قبول بود واز ده به پائین مردود میشد اما درکات مردودی از نُه تا صفر ده درجه پایین می رفت  ودرجات قبولی از ده و با ده  یازده درجه بالامی رفت تا تا به بیست می رسید پس بخاطر همین درجات ایمانست که در قرآن آیه 103آل عمران ازآن بریسمان تعبیرآمده چون نمیشود همه بیک جای ریسمان چنگ بزنند یکی بالا تر ویکی پائین تر را می گیرد پس ائمه فرموده اند نحن حبل الله یعنی منظور از ریسمان خدا ما اهل بیت هستیم پس هر کس معرفت و دوستیش باهل بیت عصمت وطهارت بیشتر باشد درجه اش بالا ترست ودر آزمایش  السابقون الاولون و السابقون السابقون پیدا میشوند که فی میدان السابقین گوی سبقت را از دیگران گرفته اند اما در تقسیم کلی درجات بهشتی  ودرکات جهنمی از هم جدا هستند تا انسان کدام یک را انتخاب کند کسانی که بحبل الله چنگ بزنند اختلاف ودرگیری نخواهند داشت واگر مختصری باشد بزودی ببرکت آل محمد رفع میشود اما غیر محمد وآل محمد علیهم السلام و پیروانشان بقیه همیشه در اختلاف هستند و تا جهنم جاویدان باقی است اختلاف آنها هم باقی است درجهنم هزاران مرتبه بدتر از توی دنیا بهم می پرند وهم را می درند اختلاف امثال داعش وروسیه وفرانسه وامثالهم  تازه از توی دنیا شروع شده ودرسوره هود در آیه 118و119آمده که لا یَزالُونَ مُخْتَلِفِینَ همیشه آنها دراختلاف بسر خواهند برد امام باقر علیه السلام فرموده اند اختلافشان برسر دین است همچنانکه رؤسایشان مانند ابوبکر وعمروعثمان در جهنم دائم بهم می پرند وتقصیر را بگردن هم می اندازند اتباعشان هم همین طورند وتمام فراعنه وپیروانشان و تمام اهل باطل وعلمای بد وبدعت گزاران همه وهمه دائم بهم می پرند بگونه ایکه این درندگیهای دنیوی در برابرآنها بحساب نمیآید پس  لا یَزالُونَ مُخْتَلِفِینَ  إِلَّا مَنْ‏ رَحِمَ‏ رَبُّکَ‏ ولذلک خلقهم امام باقر علیه السلام فرموده اند تفسیر الا من رحم ربک یعنی کسانی که خدا بآنها رحم می کند واختلاف میان آنها نمی ماند  آل محمد علیهم السلام وپیروانشان هستند ولذلک خلقهم یعنی خدا آل محمد وپیروانشان را برای همین منظور آفریده که بآنها رحم کند یعنی آنها اهلیت ترحم خدا رادارند چون در دین اختلاف نمیکنند وبمعنای بسم الله الرحمن الرحیم رسیده اند   

  جان شیران وسگان از هم جداست

                                   متحد دلهای مردان خداست

دشمنان اهل بیت همینکه نفسهایشان  بحنجرها می رسد ومرگ را مشاهده می کنند دیگر ِاعمال دشمنیشان با محمد وآل محمد علیهم السلام وپیروانشان تمام میشود عذابهای همیشگی برای آنها شروع میشود عذابهایی که هرگز باور نداشتند و جنایات خود را عبادت می پنداشتند در زیارت جامعه ائمة المؤمنین علیهم السلام می خوانیم :

یَا مَوَالِیَّ فَلَوْ عَایَنَکُمْ‏ الْمُصْطَفَى‏، وَ سِهَامُ الْأُمَّةِ مُعْرِقَةٌ فِی أَکْبَادِکُمْ، وَ رِمَاحُهُمْ مُشْرَعَةٌ فِی نُحُورِکُمْ، وَ سُیُوفُهَا مُولَغَةٌ فِی دِمَائِکُمْ،

 یعنی ای سروران من چه حالی داشت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله اگر شما را درحالی میدید که تیرهای  امت در جگر های شما فرو رفته بود ونیزه هایشان در گلوهای شما قرار گرفته بود وشمشیرهایشان آغشته بخون های شما بود

یَشْفِی أَبْنَاءُ الْعَوَاهِرِ غَلِیلَ الْفِسْقِ مِنْ وَرَعِکُمْ، وَ غَیْظَ الْکُفْرِ مِنْ إِیمَانِکُمْ

زنا زادگان سوزش تشنگی فسق خود که را از پرهیزگاری شما داشتند آرام می کردند وخشم سخت کفر خود راکه  از ایمان شما داشتند فرو می نشاندند

 وَ أَنْتُمْ بَیْنَ صَرِیعٍ فِی الْمِحْرَابِ، قَدْ فَلَقَ السَّیْفُ هَامَتَه‏

و شما را با شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام در محراب عبادت با فرق شکافته بخاک افکندند

وَ شَهِیدٍ فَوْقَ الْجِنَازَةِ قَدْ شُکَّتْ أَکْفَانُهُ‏ بِالسِّهَام‏

 و چه حالی داشت اگر رسول خدا صلی الله علیه وآله بالای جنازه شهید شما امام حسن مجتبی علیه السلام حاضر میشد ومی دید که کفنش بوسیله تیر باران شدن پاره پاره شده است

 وَ قَتِیلٍ بِالْعَرَاءِ قَدْ رُفِعَ فَوْقَ الْقَنَاة رَأْسُهُ،

وچه حالی داشت اگر رسول خدا صلی الله علیه وآله می دید فرزندش حسین علیه السلام را که در بیابان باز و بی پناهگاهی کشته شده است ومی دید سر حسینش را بالای نیزه ها بلند می کنند

 وَ مُکَبَّلٍ فِی السِّجْنِ قَدْ رُضَّتْ بِالْحَدِیدِ أَعْضَاؤُه

 وچه حالی داشت اگر میدید امامان وفرزندان واوصیاءش را که بزنجیرکشیده اند و در زندان باآهن اعضایش کوبیده شده بود

 وَ مَسْمُومٍ قَدْ قُطِّعَتْ بِجُرَعِ السَّمِّ أَمْعَاؤُهُ،

 یا اگر میدید امام معصومی را که با جرعه های زهر روده هایش را پاره پاره کردند

 وَ شَمْلُکُمْ عَبَادِیدُ تُفْنِیهِمُ الْعَبِیدُ وَ أَبْنَاءُ الْعَبِیدِ.

 پس جمع خاندان شما منجر بپراکندگی ودربدری ودوری ازیکدیگر شدید وعامل پراکندگی شما کسانی شدند که قبلا  یا برده بوده اند ویا فرزندان بردگان بوده اند فَهَلِ الْمِحَنُ یَا سَادَاتِی إِلَّا الَّتِی لَزِمَتْکُمْ

پس ای آقایان من وای سادات من آیا رنج محنت غیر از رنج و محنتهایی است که همراه شما شد ومگر مصیبت غیر همانهائی است که بشما وارد شده است

وَ الْفَجَائِعُ إِلَّا الَّتِی خَصَّتْکُمْ

 و مگر فاجعه غیر از اموری است که بشما اختصاص پیدا کرد

 وَ الْقَوَارِع‏ إِلَّا الَّتِی طَرَقَتْکُمْ،

 وحوادث وبلا غیر از اموریست که شما را کوبید

 صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِکُمْ وَ أَجْسَادِکُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ.

  نظرات ()
مطالب اخیر تراحم وپیشی گرفتن در حرم تراحم وپیشی گرفتن در حرم ابزار جادوگران تفسیر گوشی قضاوت کانال طتنجیه ماجرای طلوع وغروب طلسم ترجمه جامع الاحکام کاذب ضلالت
کلمات کلیدی وبلاگ