سما
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ سما
آرشیو وبلاگ
      اعتقادی (بنام خدا آزادی وبلاکهای ((طتنجیه )) برای خداست و بهیچ حزب وگروهی وابسته نیست . سما .)
تفسیر گوشی نویسنده: سما - جمعه ٧ آبان ۱۳٩٥

                                      بسم الله الرحمن الرحیم

                            تفسیر گوشی

وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَ یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ‏ خَیْرٍ لَکُمْ 

 

 

 


وقتی که بیکی از اساتید معظم که ازقدیم سبب آزمایش وفتنه واختلاف گروها هستند عرض شد که فتنه هایی که بوجود میآید بخاطر این است که شما گوشی هستید ایشان درپاسخ آنها این قسمت مربوط راازاین آیه شریفۀ بعد قرائت نمودند : وَ یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ‏ خَیْرٍ لَکُمْ

یعنی درباره پامبر اکرم صلی الله علیه وآله میگفتند که او گوشی است (یعنی زود باوراست) بگوبآنها که گوش خوبیست برای شما

تمام آیه شریفه این است

وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَ یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ‏ خَیْرٍ لَکُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنینَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ (توبه61)

یعنی وازمردم کسانی هستند که پیامبر راآزار میدهند ومیگویند که او زود باور است بگو بآنهاکه گوش خوبی برای شماست او بخدا ایمان داردوسخن مؤمنین را باورمیکند وبرای کسانی که ازمیان شما ایمان آورده اندرحمت است وکسانی که پیامبر راآزارمی دهندعذابی دردناک خواهند داشت

علی بن ابراهیم گوید :

سبب نزول این آیه شریفه این بود که عبد الله نفیل مرد منافقی بود بسخنان رسولخدا صلی الله علیه وآله گوش می داد وآنها رابرای منافقین بطورسخن چینی خبرمی برد جبرئیل بررسولخدا صلی الله علیه وآله نازل شد وعرض کرد مردی از منافقین علیه تو سخن چینی میکند وسخن شما را بمنافقین منتقل میکند رسول خدا صلی الله علیه وآله پرسیدند او کیست؟عرض کرد همان مرد سیاه چهره ای است با موهای پرپشت باچشمانی مانند دودیگ که با زبان شیطنت سخن می گوید حضرت رسول صلی الله علیه وآله اورا احضار نمودند وموضوع را باو فرمودند ولی اوسوگند یاد کرد که چنین کاری راانجام نداده است حضرت فرمودند ازتو پذیرفتم - پس منشین ! سپس او نزد اصحابش رفت وبآنها گفت محمد ص گوشی است (یعنی زود باور است )خدا باو اطلاع داده که من علیه او سخن چینی کرده ام واخبارش را منتقل می کنم ازخدا پذیرفت ومن که باو گفتم این کار رانکرده ام از من هم پذیرفت دراین هنگام خداوند این آیه شریفه را بر پیامبرش نازل کرد

وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذُونَ النَّبِیَّ وَ یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ‏ خَیْرٍ لَکُمْ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنینَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذینَ یُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ (توبه61)

درتفسیر یعنی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله خداوند را دروحیی که باو میشود باوردارد ولی شما را درظاهر امرکه پوزش میطلبید می پذیرد ولی درباطن باور نمیکند پس مراد از «وَ یُؤْمِنُ‏ لِلْمُؤْمِنِینَ‏» درآیه شریفه کسانی هستند که اقرار بایمان میکنند ولی اعتقاد ندارند  

 سند:

وَ قَوْلُهُ‏ وَ مِنْهُمُ‏ الَّذِینَ‏ یُؤْذُونَ‏ النَّبِیَ‏ وَ یَقُولُونَ‏ هُوَ أُذُنٌ‏ فَإِنَّهُ کَانَ سَبَبُ نُزُولِهَا- أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ نُفَیْلٍ کَانَ مُنَافِقاً- وَ کَانَ یَقْعُدُ لِرَسُولِ اللَّهِ ص فَیَسْمَعُ کَلَامَهُ- وَ یَنْقُلُهُ إِلَى الْمُنَافِقِینَ وَ یَنُمُّ عَلَیْهِ، فَنَزَلَ جَبْرَئِیلُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَجُلًا مِنَ الْمُنَافِقِینَ یَنُمُّ عَلَیْکَ- وَ یَنْقُلُ حَدِیثَکَ إِلَى الْمُنَافِقِینَ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ هُوَ فَقَالَ الرَّجُلُ الْأَسْوَدُ الْکَثِیرُ شَعْرُ الرَّأْسِ- یَنْظُرُ بِعَیْنَیْنِ کَأَنَّهُمَا قِدْرَانِ- وَ یَنْطِقُ بِلِسَانِ شَیْطَانٍ، فَدَعَاهُ رَسُولُ اللَّهِ ص فَأَخْبَرَهُ- فَحَلَفَ أَنَّهُ لَمْ یَفْعَلْ- فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَدْ قَبِلْتُ مِنْکَ فَلَا تَقْعُدْ- فَرَجَعَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ إِنَّ مُحَمَّداً أُذُنٌ- أَخْبَرَهُ اللَّهُ أَنِّی أَنُمُّ عَلَیْهِ وَ أَنْقُلُ أَخْبَارَهُ- فَقَبِلَ وَ أَخْبَرْتُهُ أَنِّی لَمْ أَفْعَلْ ذَلِکَ فَقَبِلَ- فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى نَبِیِّهِ «وَ مِنْهُمُ‏ الَّذِینَ‏ یُؤْذُونَ‏ النَّبِیَ‏ وَ یَقُولُونَ‏ هُوَ أُذُنٌ‏ قُلْ‏ أُذُنُ‏ خَیْرٍ لَکُمْ‏- یُؤْمِنُ‏ بِاللَّهِ‏ وَ یُؤْمِنُ‏ لِلْمُؤْمِنِینَ‏» أَیْ یُصَدِّقُ اللَّهَ فِیمَا یَقُولُ لَهُ- وَ یُصَدِّقُکَ فِیمَا تَعْتَذِرُ إِلَیْهِ فِی الظَّاهِرِ- وَ لَا یُصَدِّقُکَ فِی الْبَاطِنِ- وَ قَوْلُهُ «وَ یُؤْمِنُ‏ لِلْمُؤْمِنِینَ‏» یَعْنِی الْمُقِرِّینَ بِالْإِیمَانِ مِنْ غَیْرِ اعْتِقَادتفسیر قمی جلد 1ص300

 

  نظرات ()
مطالب اخیر تراحم وپیشی گرفتن در حرم تراحم وپیشی گرفتن در حرم ابزار جادوگران تفسیر گوشی قضاوت کانال طتنجیه ماجرای طلوع وغروب طلسم ترجمه جامع الاحکام کاذب ضلالت
کلمات کلیدی وبلاگ