سما
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ سما
آرشیو وبلاگ
      اعتقادی (بنام خدا آزادی وبلاکهای ((طتنجیه )) برای خداست و بهیچ حزب وگروهی وابسته نیست . سما .)
دنیا -برزخ - آخرت نویسنده: سما - سه‌شنبه ٥ مهر ۱۳٩٠

                                بسم الله الرحمن الرحیم

اگر خواستی بزبان فارسی اصیل  و قابل فهم معنای دنیا و برزخ  وآخرت را

 بیابی حتما این  فصل از ارشاد العوام را  بخوان نه  اینکه  قبل  و بعدش  را

 نخوانی  بلکه  این فصل  جرقه ای در ذهنت ایجاد می کنه که دنبال مطلب را

بگیری پس ادامه مطلب را کلیک کن  و فصل را بخوان :


مسأله بدان که مردم را تنی و سینهٔ و دلی است و از ایشان عملها که سرمیزند یا از ظاهر تن ایشان است که دیگر بی‌فکر و خیال و محبت آن عملها را میکنند یا آنکه از سینه ایشان سرمیزند پس در آن فکر و خیال دارند و عزم بر آنها کرده‌اند ولی محبت آنرا ندارند و یا آنکه از دل ایشان عمل سرمیزند یعنی محبت آنرا دارند و از آن عمل خوششان میآید و از منع‌کننده از آن بدشان میآید و عمل مردم از این سه جور بیرون نیست و ملک خدا هم سه مرتبه دارد ظاهری و باطنی و برزخی تن مردم در ظاهر دنیاست و فکر مردم در برزخ است و دل مردم در باطن که آخرت باشد پس عملها که از ظاهر بدن انسان سرزند عملهای دنیائی است و البته شباهت باوضاع این دنیا دارد و عملهای برزخی انسان شباهت باوضاع برزخ دارد البته و عملهای قلبی انسان شباهت باوضاع آخرت دارد و مناسب آنست البته و لکن عملهای قلبی انسان را سه صورت است صورت آخرتی و صورت برزخی و صورت دنیائی و عملهای برزخی انسان را دو صورت است صورت برزخی و صورت دنیائی و عملهای دنیائی ظاهری را همان یک صورت باشد که صورت دنیائی باشد مثل اینها هر گاه نمازی کنی از روی اعتقاد و دل و محبت صورت آخرتی دارد که در آخرت بآن صورت جلوه کند و قرین تو شود در آخرت و صورت برزخی دارد که در برزخ بآن صورت جلوه کند و قرین تو باشد در برزخ و صورت دنیائی دارد که همین صورت نماز ظاهر باشد بطوری که آشکار است و اگر این نماز از دل تو و محبت تو نباشد بلکه از همان فکر و خیال تو سرزده باشد صورت آخرتی ندارد و در آخرت نمازی از برای تو نباشد و نمازی از برای تو نیاورند و آنجا تارک نماز باشی چرا که با رتبه آخرتی خود نمازی نکردهٔ و لکن آنرا صورت برزخی باشد و در برزخ از برای تو نمازی بیاورند و آنجا نمازی داری و در دار دنیا هم صورت نمازی داری و تو را نمازگذار بگویند و اگر با فکر و خیال خود نکرده باشی بلکه بهمین ظاهر حیوة دنیا کرده باشی در عالم برزخ هم از برای تو نمازی ثبت نشود و نمازی برای تو نیاورند و آنجا هم تارک نماز و در آخرت هم تارک نماز باشی چرا که نه با فکر و نه با دل نماز کردهٔ و لکن صورت دنیائی دارد و در دنیا نمازگذاری پس ترا در دنیا نمازی باشد و نمازگذار هستی و اگر در دنیا هم نکردی در هیچ عالم ترا نمازی نباشد و نمازگذار نباشی اصلاً .

 39 نهج، نهج البلاغة مِنْ کَلَامٍ لَهُ ع عِنْدَ تِلَاوَتِهِ رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الذِّکْرَ جِلاءً لِلْقُلُوبِ تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِسنگینی گوش وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ نابینائیوَ تَنْقَادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعَانَدَةِ وَ مَا بَرِحَ لِلَّهِ عَزَّتْ آلَاؤُهُ فِی الْبُرْهَةِ بَعْدَ الْبُرْهَةِ وَ فِی أَزْمَانِ الْفَتَرَاتِ عِبَادٌ نَاجَاهُمْ فِی فِکْرِهِمْ وَ کَلَّمَهُمْ فِی ذَاتِ عُقُولِهِمْ فَاسْتَصْبَحُوا بِنُورِ یَقَظَةٍ فِی الْأَسْمَاعِ وَ الْأَبْصَارِ وَ الْأَفْئِدَةِ یُذَکِّرُونَ بِأَیَّامِ اللَّهِ وَ یُخَوِّفُونَ مَقَامَهُ بِمَنْزِلَةِ الْأَدِلَّةِ فِی الْفَلَوَاتِ مَنْ أَخَذَ الْقَصْدَ حَمِدُوا إِلَیْهِ طَرِیقَهُ وَ بَشَّرُوهُ بِالنَّجَاةِ وَ مَنْ أَخَذَ یَمِیناً وَ شِمَالًا ذَمُّوا إِلَیْهِ الطَّرِیقَ وَ حَذَّرُوهُ مِنَ الْهَلَکَةِ وَ کَانُوا کَذَلِکَ مَصَابِیحَ تِلْکَ الظُّلُمَاتِ وَ أَدِلَّةَ تِلْکَ الشُّبُهَاتِ وَ إِنَّ لِلذِّکْرِ لَأَهْلًا أَخَذُوهُ مِنَ الدُّنْیَا بَدَلًا فَلَمْ تَشْغَلْهُمْ تِجَارَةٌ وَ لَا بَیْعٌ عَنْهُ یَقْطَعُونَ بِهِ أَیَّامَ الْحَیَاةِ وَ یَهْتِفُونَفریاد می زنند بِالزَّوَاجِرِ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ فِی أَسْمَاعِ الْغَافِلِینَ وَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ وَ یَأْتَمِرُونَ بِهِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یَتَنَاهَوْنَ عَنْهُ فَکَأَنَّمَا قَطَعُوا الدُّنْیَا إِلَى الْآخِرَةِ وَ هُمْ فِیهَا فَشَاهَدُوا مَا وَرَاءَ ذَلِکَ فَکَأَنَّمَا اطَّلَعُوا غُیُوبَ أَهْلِ الْبَرْزَخِ فِی طُولِ الْإِقَامَةِ فِیهِ وَ حَقَّقَتِ الْقِیَامَةُ عَلَیْهِمْ عِدَاتِهَا فَکَشَفُوا غِطَاءَ ذَلِکَ لِأَهْلِ الدُّنْیَا حَتَّى کَأَنَّهُمْ یَرَوْنَ مَا لَا یَرَى النَّاسُ وَ یَسْمَعُونَ مَا لَا یَسْمَعُونَ فَلَوْ مَثَّلْتَهُمْ لِعَقْلِکَ فِی مَقَاوِمِهِمُ الْمَحْمُودَةِ وَ مَجَالِسِهِمُ الْمَشْهُودَةِ وَ قَدْ نَشَرُوا دَوَاوِینَ أَعْمَالِهِمْ وَ فَرَغُوا لِمُحَاسَبَةِ أَنْفُسِهِمْ عَلَى کُلِّ صَغِیرَةٍ وَ کَبِیرَةٍ أُمِرُوا بِهَا فَقَصَّرُوا عَنْهَا وَ نُهُوا عَنْهَا فَفَرَّطُوا فِیهَا وَ حَمَّلُوا ثِقَلَ أَوْزَارِهِمْ ظُهُورَهُمْ فَضَعُفُوا عَنِ الِاسْتِقْلَالِ بِهَا فَنَشَجُوا نَشِیجاً وَ تَجَاوَبُوا نَحِیباً یَعِجُّونَ إِلَى رَبِّهِمْ مِنْ مَقَامِ نَدَمٍ وَ اعْتِرَافٍ لَرَأَیْتَ أَعْلَامَ هُدًى وَ مَصَابِیحَ دُجًى قَدْ حَفَّتْ بِهِمُ الْمَلَائِکَةُ وَ نَزَلَتْ عَلَیْهِمُ السَّکِینَةُ وَ فُتِحَتْ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ أُعِدَّتْ لَهُمْ مَقَاعِدُ الْکَرَامَاتِ فِی مَقَامٍ اطَّلَعَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ فِیهِ فَرَضِیَ سَعْیَهُمْ وَ حَمِدَ مَقَامَهُمْ یَتَنَسَّمُونَ بِدُعَائِهِ رَوْحَ التَّجَاوُزِ رَهَائِنُ فَاقَةٍ إِلَى فَضْلِهِ وَ أُسَارَى ذِلَّةٍ لِعَظَمَتِهِ جَرَحَ طُولُ الْأَسَى قُلُوبَهُمْ وَ طُولُ الْبُکَاءِ عُیُونَهُمْ لِکُلِّ بَابِ رَغْبَةٍ إِلَى اللَّهِ مِنْهُمْ یَدٌ قَارِعَةٌ بِهَا یَسْأَلُونَ مَنْ لَا تَضِیقُ لَدَیْهِ الْمَنَادِحُ وَ لَا یَخِیبُ عَلَیْهِ الرَّاغِبُونَ فَحَاسِبْ نَفْسَکَ لِنَفْسِکَ فَإِنَّ غَیْرَهَا مِنَ الْأَنْفُسِ لَهَا حَسِیبٌ غَیْرُکَ  

بحار الأنوار ج‏66، ص: 326( 1) نهج البلاغة ج 1 ص 473 تحت الرقم 220 من الخطب.

ٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ یَزِیدَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّی سَمِعْتُکَ وَ أَنْتَ تَقُولُ کُلُّ شِیعَتِنَا فِی الْجَنَّةِ عَلَى مَا کَانَ فِیهِمْ قَالَ صَدَقْتُکَ کُلُّهُمْ وَ اللَّهِ فِی الْجَنَّةِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّ الذُّنُوبَ کَثِیرَةٌ کِبَارٌ فَقَالَ أَمَّا فِی الْقِیَامَةِ فَکُلُّکُمْ فِی الْجَنَّةِ بِشَفَاعَةِ النَّبِیِّ الْمُطَاعِ أَوْ وَصِیِّ النَّبِیِّ وَ لَکِنِّی وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَیْکُمْ فِی الْبَرْزَخِ قُلْتُ وَ مَا الْبَرْزَخُ قَالَ الْقَبْرُ مُنْذُ حِینِ مَوْتِهِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ الکافی     3     242   

  نظرات ()
مطالب اخیر تراحم وپیشی گرفتن در حرم تراحم وپیشی گرفتن در حرم ابزار جادوگران تفسیر گوشی قضاوت کانال طتنجیه ماجرای طلوع وغروب طلسم ترجمه جامع الاحکام کاذب ضلالت
کلمات کلیدی وبلاگ