سما
تماس با من
پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ سما
آرشیو وبلاگ
      اعتقادی (بنام خدا آزادی وبلاکهای ((طتنجیه )) برای خداست و بهیچ حزب وگروهی وابسته نیست . سما .)
نوروز نویسنده: سما - جمعه ٢٦ اسفند ۱۳٩٠

                                    بسم الله الرحمن الرحیم

                                 نوروز

معنای لغوی آن از آفتاب روشن ترست ومعرَبش نیروز است وخود لغت آن نمایشگر آنست که این لغت مخصوص پارسیان است و ما در مقاله ماهیت نوروز جهات این بحث را آورده ایم اما بمناسبت روز اول سال شمسی بحث ساده تری عنوان می شود

 

 


در مثل می گویند روز از نو ، روزی  از نو فرق نوروز باروز نو در این است که نوروز اسم خاص است که بروز اول سال شمسی گویند وروز نو عام است و نوصفت روز است که در نوروز صفت برموصوف مقدم شده  و نوروز یعنی روز تازه  واگر لغت مطابق با نوروز یا روز نورا بعربی بخواهیم می شود یومٌ جدیدٌ  و بنابراین هرروز نوروز است زیراکه روز قبل کهنه شد وامروز جدید است که فردا کهنه می شود وباز فردا جدید می گردد مقصود توضیح واضحات نیست بلکه می خواهم عرض کنم هرگز خداوند دوروز عین هم و یا از هرجهت مثل هم نیافریده و نخواهد آفرید اگر چه از بسیاری جهات مانند هم باشند ولی در اصل هرروزی نوروز است تا روز قیامت که نوروز بزرگ برپا خواهد شد چنانکه از امام صادق علیه السلام  روایت استکه : قَالَ: مَا مِنْ یَوْمٍ یَأْتِی عَلَى ابْنِ آدَمَ إِلَّا قَالَ لَهُ ذَلِکَ الْیَوْمُ یَا ابْنَ آدَمَ أَنَا یَوْمٌ‏ جَدِیدٌ وَ أَنَا عَلَیْکَ شَهِیدٌ فَقُلْ فِیَّ خَیْراً وَ اعْمَلْ فِیَّ خَیْراً أَشْهَدْ لَکَ بِهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَإِنَّکَ لَنْ تَرَانِی بَعْدَهَا أَبَداً قَالَ وَ کَانَ عَلِیٌّ ع إِذَا أَمْسَى یَقُولُ مَرْحَباً بِاللَّیْلِ الْجَدِیدِ وَ الْکَاتِبِ الشَّهِیدِ اکْتُبَا عَلَى اسْمِ اللَّهِ ثُمَّ یَذْکُرُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ. فرمودند : روزی برفرزند آدم وارد نمی شود مگر اینکه آن روز برای فرزند آدم می گوید : ای فرزند آدم من روز تازه ای هستم ومن بر تو گواهم پس در من نیک سخن بگو ودر من نیک کردار باش که بدین سبب روز رستاخیز برای تو گواهی خواهم داد پس همانا پس از این هرگز مرا نخواهی دید وامام صادق فرمودند که حضرت علی علیه السلام هرگاه وارد شب می گردیدند می فرمودند:ای شب نو و ای فرشته نویسنده ای که گواه هستید خوش آمدید بنام خداوند بنویسید سپس ذکر خداوند می نمودند.اکنون که فرهنگ عرب بنام نوروز عیدی دیده نمی شود واین مطلب دلیل براین نیست که ازجانب خداوند این روز برسایر ایام معمولی امتیازی ندارد چرا که از طرفی لغت فارسی  با تمام تحولات تاریخی که برسرش آمده اصالت آن از جانب انبیاء است وپیشرفت امور پادشاهان وفراعنه هم از آموزشهای انبیاء بوده که ازسنت الهی که در طبیعت ریخته شده پیروی کردند تا بمقاصد شومشان برسند چنانکه الآن هم برقراری هر دولتی بخاطر پیرویهایش ازواقعیات جهان وقواعد ثابت شده ایست که اصول آن از انبیاء است گرچه این واقعیت رانپذیرند چون اهداف آنها فهم واقعیت نیست بلکه هدف بدست داشتن قدرت وسیاست جهان است کاری ندارند که این ابزاری که در دستشان آمده ازکجا سرچشمه گرفته وچه بسا سرچشمه راهم بخیال خود نابود کنند چناکه فرعون بارها قصد کشتن حضرت موسی علیه السلام را از همان کودکی ایشان می نمود ولی خداوند او را از شر فرعون حفظ نمود تا فرعون نابود شد پس لغت نوروز نمادی است در فارسی واصطلاحی است که همان رامعرب کرده اند وگفته اند نیروز واسلام ازحقیقت وواقعیت این روز سخن می گوید که در مقاله ماهیت نوروز آن مقدار ازحقایق راکه برخورد کردیم یاد آورشدیم که در واقع از زمان خلقت دنیا در زمان هر پیامبری بخصوص پیامبران اولوالعزم بویژه جریانات مهم آفرینش و پا برجاشدن ارکان مهم الهی تا روز عید غدیر خم و بعد از آن تاظهور حضرت مهدی وامورمهم بعد از آن در این روز برقرار شده و می شود و در آن مقاله یاد آور بدعتها وامور خرافی وخرافات شش یا سیزده روز را شده ایم .

 هرکه داند قصه اصحاب رس          عید نوروزش بود یک روز وبس

 

این شش وهفت روزه اهل هوس          بدعت جمشید جم راداده پس

 

ادامه دارد    

    

  نظرات ()
مطالب اخیر تراحم وپیشی گرفتن در حرم تراحم وپیشی گرفتن در حرم ابزار جادوگران تفسیر گوشی قضاوت کانال طتنجیه ماجرای طلوع وغروب طلسم ترجمه جامع الاحکام کاذب ضلالت
کلمات کلیدی وبلاگ