دانش نماها

                       بسم الله الرحمن الرحیم

                            « دانش نماها»

یاد آور شود نویسنده این خطوط باخالی بودن از علم ونور و بی بهره ماندن از فیوضات معنوی درتمام دوران زندگی ودهور تنها امیدش باینستکه مخالف است با شرارت وعلمای شرور ودوستدارد نیکی هارا وعلمای اخیار شیعه را باینکه تشخیص داده که معنای دانش روشن شدن هستی آن کسی است که خداوند خواسته باشد او را در راه درست خود راهبری کند چنانکه از امام صادق علیه السلام روایت استکه فرموده اند :

 لَیْسَ الْعِلْمُ بِکَثْرَةِ التَّعَلُّمِ‏ إِنَّمَا هُوَ نُورٌ یَقَعُ فِی قَلْبِ مَنْ یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ فَإِذَا أَرَدْتَ الْعِلْمَ فَاطْلُبْ أَوَّلًا فِی نَفْسِکَ حَقِیقَةَ الْعُبُودِیَّةِ وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ وَ اسْتَفْهِم‏ اللَّهَ یُفَهِّمْک‏(امروزه چون رجوع باسناد روایات ساده شده ما از ذکرآنها اقتصاراخود داری نمودیم)

یعنی دانش ببسیار آموزش دیدن نیست بلکه دانش روشنائی است که هرکس را که خدا بخواهد هدایتش کند آنرا در دلش می افکند پس هرگاه در پی دانش رفتی ابتدا در دل خود حقیقت بندگی را پیدا کن ودانش را در بکار گرفتن آن بجو وفهم رااز خداوند بخواه که او ترا خواهد فهمانید پس با بکار گیری دانشهای ابتدائی وخدائی مراتب بعدی دانش فراهم می گردد زیرا مفهوم فرمایش امام صادق علیه السلام حجت است که فرموده اند لیس العلم بکثرة التعلم یعنی مقداری تعلم وآموزشهای مرسوم خدائی برای سالک لازم است چون العلم یهتف بالعمل ان اجابه والا فارتحل یعنی دانش عمل را صدامی زند اگر بکار گرفته شد که بسیار خوب وگرنه رخت برمی بنددو کوچ می کند پس هرکجا توقفی ازعمل پیش آید تورمی از سیاهی در وجود شخص پیدا می گردد واین سیاهی همان سواد است که شخص را باسواد گویند یعنی سیاهی الفاظ برسفیدی دلشان غلبه پیدا کرده است ودرقیامت از درگاه خدا ناامید خواهد بود چنانکه از رسول خداست که فرمود: َ یَبْعَثُ اللَّهُ الْمُقَنِّطِینَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مُغَلَّبَةً وُجُوهُهُمْ یَعْنِی غَلَبَةَ السَّوَادِ عَلَى‏ الْبَیَاضِ‏ فَیُقَالُ لَهُمْ هَؤُلَاءِ الْمُقَنِّطُونَ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ تَعَالَى.پس مانند این گروه باسوادها روز قیامت روسیاهند بنابراین سواد و مدارکی که امروزه باب شده هیچکدام ملاک دانشمند بودن کسی نمیشود زیرا علم نور است ونور ضد سیاهی ومخالف باسواد است واگر ازطریق نوشته سیاه مداد که بر روی سفیدی کاغذ نقش شده  ایمانی پیداشد آن ایمان غیر از آن سیاهی برروی سفیدی کاغذ است چنانکه رسول خدا صلی الله علیه وآله فرموده اند : یَا عَلِیُّ أَعْجَبُ النَّاسِ إِیمَاناً وَ أَعْظَمُهُمْ یَقِیناً قَوْمٌ یَکُونُونَ فِی آخِرِ الزَّمَانِ لَمْ یَلْحَقُوا النَّبِیَّ وَ حُجِبَ عَنْهُمُ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوَادٍ عَلَى‏ بَیَاضٍ یعنی ای علی شگفت انگیزترین مردم درایمان و بزرگترینشان در یقین گروهی درآخر الزمان هستند که به پیامبرنرسیده اند وحجت خدا از آنها پنهانست پس بسبب سیاهی برسفیدی (یعنی کتاب خدا وکتب روایات اهل بیت) ایمان می آورند وازآنجا که درزیارت می خوانیم کلامکم نور ثابتستکه جوهر این سیاهی ملحق بنور است وآن هم مخصوص عالم بقرآن وروایات اهل بیت عصمت وطهارتست ازایندو که بگذریم همه سوادها ظلمات بعضها فوق بعض است مگر هرمقدار که از کتاب وعترت نورگیری داشته باشند امیر المیمنین علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه وآله ازقول خدای متعال نقل کرده اند که خداوند فرموده : ما آمن بی من فسر برأیه کلامی وما عرفنی من شبّهنی بخلقی وما علی دینی من استعمل القیاس فی دینی هرکس سخن خدا را بااندیشه خودش تفسیر کند ایمان بخدا نیاورده است وهرکس(مانند فلاسفه ومتکلمین ووحدت وجودیها ووحدت موجودی ومنکرین فضائل اهل بیت) خدا را بخلق خدا تشبیه کند عارف وخداشناس نیست وهرکس (مانند ابوحنیفه، بنیان گذار اصول دراحکام شرع) قیاس کردن را دردین خدا بکار بگیرد بردین خدا نیست

                       ---------------------------- 

اقسام علماء:

علماء از یک دیدگاه کلی دوقسمند یکی علمای سوء ودیگر علمای اخیاربنا برمقدمه ای که عرض شد مراد از علم دانشی است که انسان را برای دوران پس از مرگ تکمیل کند وآماده سازد تا ترکیب انسانیتش ازهم نپاشد واما دانشی که مربوط باوضاع مدرن این دنیاست درهمین دنیا می ماند وهمین که انسان مرد همراه او بااو نمی رود چنانکه امیر المؤمنین علیه السلام در فرق علم با مال فرموده اند علم همراه انسان درکفن می رود ولی مال  چنین نیست پس علمی که مال دنیاست در همین دنیامی ماند ودرواقع علم محسوب نمیشودهمچنین در عرصه مدعیان بدین آنچه که از مأخذ وحی یعنی کتاب وعترت صادر نشده علم دین خدا نیست بنابراین بسیاری از مفسرین واهل رأی واهل قیاس واهل بدعت وحافظین انواع قرآت قرآن خبری از دین خدا ندارند لایعلم تأویله الا الله والراسخون فی العلم امثال این گروهها فساق وفجاری هستند که دربین عوام الناس دانشنمائی می کنند وآنها را ببردگی خود درآورده اند تا اموال ونوامیس آنها را مالک شوند در این زمان یک نمونه را که شایع وذایع شده یاد آور میشویم :

مجید جعفری تبار :

در دانشنامه آزاد ویکی پدیا آورده است که : مجید جعفری‌تبار(زاده ۱۳۴۰ – قم(روحانی شیعه ایرانی و مفسّر قاری و فعال قرآنی است او و همسرش فاطمه مناقب، نوهٔ محمد صدوقی می‌باشند .واز طرف مادر با آیت الله خاتمی نسبت نزدیک فامیلی دارد حسن روحانی در سال ۱۳۹۲، در سفر تبلیغات انتخاباتی خود به قم با مجید جعفری‌تبار دیدار و گفتگو کرده بود

زندگینامه

 جعفری تبار در شهر قم در شهریور ماه سال ۱۳۴۰ در خانواده‌ای اهل علم و ادب و فرهنگ و هنر دیده به جهان گشود. او از قاریان ایرانی است که قرائت و تحقیق مصطلح قرآنی را از سن ۱۰ سالگی آغاز کرد؛ و همزمان با تحصیل در مدارس دولتی، به فراگیری علوم حوزوی و معارف اسلامی پرداخت و در نوجوانی حافظ قرآن شد و در بسیاری از علوم و فنون قرآنی غور و تفحص نمود. او استاد فقه و اصول و علوم دیگر حوزوی است و استخارههای او از شهرت قابل توجهی برخوردار است. او تنها روحانی و قاری ایرانی است که قرآن را به ۲۰ روایت از حفظ دارد و بر روایات شاذّه نیز مسلط است.

مبارزات

وی قبل از پیروزی انقلاب، در قم فعالیت‌های زیادی با چند نفر از انقلابیون بنام داشته و حتی تا مرز شهادت توسط ساواک پیش رفته؛ مقالات حماسی داغ و تعبیرات بدیع او در جراید آن زمان معروف بوده. مثلاً تعبیر "امت شهیدپرور" اوّلین بار در مقاله و یکی از صحبت‌های وی مطرح‌شده و کم‌کم توسط افراد عمومی می شود یا تعبیر معروف "راه امام کلام امام". به علاوه در سال‌های آخر انقلاب هم مکرر در یزد کنار جدشان شهید محراب رمضان آیت‌الله محمد صدوقی بوده و حتی برخی اعلامیه‌های انقلابی ایشان را تنظیم و منتشر می‌کرده است. وی در سخنرانی در شهر یزد، به قدری پرحرارت صحبت می‌کند که بعد از آن رسماً توسط ساواک تهدید شده است. اما به خاطر اعتقاد به هدف خود و شجاعتی که از پدر و جدش به ارث برده بود، نه تنها به مبارزات خود ادامه داد بلکه شدت آن را زیادتر کرد، حتی حاضر نشد که به جدش آیت الله محمد صدوقی پناه ببرد بلکه بلافاصله به قم برگشت که کسی مخصوصاً ساواک، درباره او تصور پناهندگی به آن مرد شجاع و بزرگ را نکند. در این فاصله، ارتباط با شهید بهشتی، شهید مطهری، مرحوم طالقانی، مرحوم خاتمی، شهید چمران، شهید صیاد، آیت الله بهاءالدینی و دیگر بزرگان، برای او غنیمتی بود که به بصیرت بیشترش کمک کند. خاطرات زیبایی از این مراودات موجود است. همیشه با عظمت، از آیت اللّه خمینی یاد می‌کرد. ایشان بعد از شهادت آیت‌الله محمد صدوقی، در جماران به دست آیت الله خمینی معمم و ملبس به لباس روحانیت می‌شود.

فعالیتها

-حفظ قرآن به بیست روایت(چهارده روایت مشهور و شش روایت غیر مشهور) و اجرای قراءات سبعه با طرق گوناگون تجویدی

 -ارائه بیش از پنج هزار تلاوت در حجمهای زمانی مختلف ( بعضاً تا چهار ساعت ) وعمدتاً طولانی.

  - ایجاد   سبکی خاص مبنی بر خصوصیات مذکور، در عرصه تلاوت قرآن.

-جعفری  تبار مؤسس جلسات فنون قرائات و معارف قرآنی در رمضان المبارک ۱۳۶۹ه. ش. است تلاوت‌هایی از او وجود دارد که همه حاوی نکاتی 

در زمینه لحن و معنا و تفسیر  قرآن، تجوید و اختلاف قرائات، صوت و علم وقف و ابتدا می‌باشد تلاوت‌های او در مسجد رفعت شهر قم و در خلال برنامه‌های جلسات قرآن واقع در مسجد رفعت بوده است. 

- در بهمن‌ماه ۱۳۶۸- او میزبان قاری بزرگ جهان اسلام استاد راغب مصطفی غلوش و همراهش، استاد محمد احمد بسیونی بود که هر سه در مسجد اعظم قم تلاوت داشتند

 - در پانزدهم  بهمن ‌ماه ۱۳۶۹ در مسجد اعظم قم سوره‌های شوری،کوثر و توحید را در حضور استاد شحات محمد انور تلاوت می‌کند.

- در تاریخ ۱۳۷۰/۰۱/۰۴ مصادف به ۷ رمضان ۱۴۱۱ در مسجد اعظم به تلاوت سور فتح و بلد و علق در حضور اساتید بنام جهان قرائت استادمحمود صدیق منشاویو شعبان عبدالعزیز صیادمی‌پردازد.

- در تاریخ ۱۳۷۱/۰۶/۱۹  در  شهر زاهدان  و دفتر مقام معظم رهبری تلاوت آل ‌عمران و بلد را انجام می‌دهد.

- در تاریخ ۱۳۷۴/۰۹/۱۷ او میزبان دو تن از قاریان بزرگ جهان اسلام استاد راغب مصطفی غلوش و ابوالعینین شعیشع بود که در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی قم علاوه بر خود او، این دو استاد نیز تلاوت داشتند؛ استاد ابوالعینین شعیشع در این خصوص گفته بود که او کار ما را سخت کرد، نکتهٔ جالب‌تر اینکه آیاتی که جفعری‌تبار در این جلسه تلاوت می‌کند آیاتی دال بر محبت اهل بیت پیامبر است که همین خود گواه شیعیان بر تمسّک به اهل‌بیت است و این کار در نوع خود نیز در حضور دو قاری بزرگ جهان اسلام که هر دو از بزرگان اهل سنت نیز هستند کم‌نظیر بلکه بی‌نظیر بود.

متاسفانه این تلاوت‌ها بعلاوه پنج هزار تلاوت مضبوط صوتی و تصویری دیگر توسط دادگاه ویژه روحانیت قم ضبط گردیده است و قاریان قرآن را از آن محروم داشته‌اند. علاوه بر این ساعت‌ها جلسات درس و سخنرانی و نیز تمامی نوشته‌ها و مکتوباتش ضبط گردیده است.

-مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگِ منهاج در سال ۱۳۷۹ بوسیله تعدادی از شاگردانش بنا نهاده شد که در خردادماه ۱۳۹۳ پس از ۱۴ سال فعالیت در جهت اعتلای فرهنگ قرآن و اهل بیت، از فعالیت آن جلوگیری به عمل آمد و تعدادی از کارمندان آن بازداشت شدند.

ما از فعالیت‌های وی بعد از انقلاب، حضورش در نهادهای مختلف انقلابی جهت راه‌اندازی اولیه‌ی آنها بوده است. نهادهایی مثل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی، مراکز حوزوی و تبلیغی و فرهنگی. اما دائما از ماندن در یک جا و پذیرش پست و مسئولیت خودداری کرده است. یکی از پیشنهادهایی که به او شده بود، پذیرش امامت جمعه‌ی یکی از مراکز استان بوده است. یکی دو سال هم به پیشنهاد دایی فقیدشان (نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه سابق یزد) از تحصیل و تدریس در حوزه قم فاصله گرفته و سرپرست چند حوزه علمیه در یزد می‌شود که بعد از احیاء و سامان آن جا و اصرار پدرشان (مرحوم آیت‌الله حاج شیخ محمود جعفری تبریزی) به قم بر می‌گردد.

آثار
  • مرسالکین راه اثبات خدا و اعتقادات شیعه
  • رضوان تفسیر آیه سبل السلام و مباحث اعتقادی
  • تجوید مقدماتی
  • صاحبان فقه و حکمت -زیرنظر
  • آموزش قواعد روخوانی قرآن کریم- زیرنظر
  • راه‍ن‍م‍ای دوره ح‍ف‍ظ ۱۱۴- زیرنظر
  • تابلوی علی ولی‌الله
  • مقدمهٔ کتاب روش شناسی اهل بیت علیهم السلام در تفسیر و تاویل و تطبیق قرآن (حسین تقوی دهاقانی)
  • ۴۸ تلاوت مجلسی منتشر شده
  • بیش از ۵۰۰۰ تلاوت مجلسی منتشر نشده
  • انسانیت و حریت سر آغاز سلوک
  • بر کرانه قرآن
  • مقالی در بعثت
  • نکات و تذکراتی چند ویژه اعضاء و اولیاء جلسات فنون قراءات و معارف قرآنی

تعدادی دیگر از آثار او که آمادهٔ نشر بود، با حمله مأموران امنیتی و دستگیری وی اجازه انتشار نیافت. برخی از این موارد پس از دستگیری او در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است:

  • گام اول نیکویی و فهم و جمال
  • چهارده رهنمود قرآنی برای زندگی پاک
  • پرستو
  • حقیقت
استخاره

وی از سال ۱۳۷۲ به سبب استخاره‌هایی که می‌گرفت بر سر زبان‌ها افتاد و دامنه استخاره‌های وی به جایی رسید که بیش از ۱۳۲ خط تلفن به صورت ۲۴ ساعته متن استخاره مراجعه‌کنندگان را برایشان پخش می‌کرد. تا پیش از سال ۱۳۸۶ دفتر او به همان شیوه سنتی با پنج خط پاسخگوی مراجعین استخاره بود لکن به سبب مراجعات بالا و ایجاد بار ترافیکی بسیار سنگین روی خطوط مخابرات استان قم، مسئولین وقت مخابرات از او خواستند که یا سیستم شبکه هوشمند به انگلیسی:  را بپذیرد و یا دفتر را تعطیل کند سپس و با شرایط بوجود آمده دفتر استخاره او به عنوان اولین پایلوت سیستم IN در ایران راه‌اندازی شد. با این حال او از خرافه گرایی بیزار است و درباره استخاره چنین می‌گوید: متأسفانه بعضاً افرادی با ذهن‌هایی خرافه گرا، استخاره را که در مقوله تفسیر آیات قرآن و برگرفته از معارف اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم است در ردیف اشیایی موهوم همچون طالع بینی، فال، سحر و جادو، تسخیر جن، سرکتاب وپیشگویی قرار می‌دهند؛ کلاً و اجمالاً اینکه توسل و اعتماد به این امور، نه تنها خیری در بر ندارد، که موجب زوال نعمت‌ها و برکات شده و شرور و نحسیت می‌آورد مجید جعفری‌تبار در درس‌ها و سخنرانی‌ها و مکتوبات خود بارها به خطری که اینگونه طرز فکرها برای رشد و تعالی مادی و معنوی جامعه و افراد دارد تأکید کرده است اما با وجود این، یکی از تصورات بعضی عوام در خصوص استخاره‌های او، توقع یا برداشت پیش گویی و غیب گویی است که درباره آن چنین نوشته است :  بسیاری افراد، خیال می‌کنند که من، با گرفتن استخاره هر کس، نیتش را نیز می‌فهمم (یعنی مثلاً می‌دانم برای چه موضوعی استخاره گرفته‌اند!!) در صورتی که من خودم می‌دانم و چندین بار نیز گفته‌ام و در اینجا هم می‌نویسم که : به هیچ وجه چنین نیست و حتی یک مورد هم نبوده است که من بدانم موضوع استخاره چه بوده؟( به غیر از مواردی که خود فرد، قبل از استخاره و یا بعد از آن، موضوع استخاره را به من گفته است) 

حکم ارتداد

مجید جعفری‌تبار که اولین کتاب منتشر شده‌اش درباره اثبات خدا و اعتقادات شیعه است ابتدا ۲ روز در حصر خانگی قرار گرفت، سپس فاطمه مناقب همسر وی و تعدادی از شاگردانش در آبان ماه ۱۳۹۳ بازداشت شده‌اند. او با اتهامات مرید و مراد بازی، اتهامات مالی، ارتباط با اجنه و ادعای رابطه با امام زمان به خلع لباس و سه بار اعدام محکوم شده است و همسرش نیز به دلیل مشارکت در جرم توسط دادگاه ویژه روحانیت به هشت سال زندان و اعدام محکوم شده است. اولین بار مصطفی همت خبر این حکم را در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد و از صدور چنین حکمی ابراز تاسف و تعجب نمود. پس از پست همت بود که این خبر در رسانه‌های مختلف انتشار یافت. همچنین رئیس دادگاه ویژه روحانیت، محمد جعفر منتظری اعلام داشت که این فرد به حکم صادر شده درباره خود اعتراض کرده است. وی ادامه داد: پرونده این فرد هم اکنون در مرحله تجدید نظر قرار دارد. غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه نیز بیان داشت؛ حکم صادر شده برای این فرد، بدوی بوده و می‌توان به این حکم اعتراض کرد و طبق قانون، قابل تجدیدنظر است شایعاتی نیز منتشر شده که علماء و فقهای قم و بخصوص آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از پرونده او با خبر می‌باشد و حکم مورد تأیید آن‌هااست ولی آیت‌الله ناصرمکارم شیرازی در پایان درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ برگزار شده بود گفت: اخیراً دو نفر را دستگیر کرده‌اند و در گوشه و کنار شنیده شده که بنده در جریان این دستگیری بودم؛ صراحتاً اعلام می‌کنم بنده نه این‌ها را دیده‌ام و نه روحم خبر دارد. آیت‌الله مکارم‌شیرازی با ابراز تاسف از این گونه شایعات گفت: کسانی که این گونه شایعات را بیان می‌کنند بدانند که قیامتی است و باید پاسخگو باشند

تمام شد کلیات گزارشات دانشنامه آزاد ویکی پدیا

به نقل از منابع اینترنتی

کرمانشاه دیلی :  

 مجید جعفرى تبار در سال ۱۳۴۰ هجرى شمسى در شهر مقدس قم در خانواده‏اى روحانى چشم به جهان گشود و از همان خردسالى تحت تربیت پدرش مرحوم حاج شیخ محمود جعفرى تبار خواندن قرآن را آموخت. ایشان قرائت و تحقیق مصطلح قرآنى را از سن ۱۰ سالگى آغاز نمود.

او از اواسط دهه هفتاد به گرفتن استخاره های دقیق، در میان مردم شهرت یافت. ابتدا شهرتش محلی بود اما به سرعت در سطح ملی گسترش یافت و تا آنجایی پیش رفت که حتی برخی ایرانیان از خارج از کشور برای گرفتن استخاره با وی تماس می گرفتند.

فعالیت حجه الإسلام جعفری تبار به قدری گسترش یافت که او نزدیک به ۲۰۰ خط تلفن گویا را خریداری کرد و از طریق تلفن سفارش استخاره می گرفت و بعد از ۲۴ یا ۴۸ ساعت پاسخ استخاره گیرنده را می داد

اما چند ماه پیش برای اولین بار خبر یا شایعه بازداشت او به دلایل نامعلوم در میان افواه منتشر شد. هیچ مقام مسئول یا رسانه ای در این مورد اطلاع رسانی نکرد

همین امر موجب شد که روز به روز بر دامنه این شایعه افزوده شود و کار به جایی رسید که طی یک ماه اخیر شایعه اعدام شدن او به طور گسترده در قم منتشر شده است.

  • توضیح محسنی اژه‌ای درباره حکم اعدام صادرشده برای یک روحانی شناخته‌شده
    •  معاون اول قوه قضاییه درباره حکم صادر شده برای یک روحانی معروف به نام «م.ج.ت» در دادگاه ویژه روحانیت، گفت: حکم اعدام در این دادگاه صادره شده اما این حکم بدوی و قابل تجدید نظر است. 
    • غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص اخبار منتش
/ 1 نظر / 57 بازدید
عشق به مردم

سلام خوبي دوست من؟ مطالب مفيدي داري به منم سر بزن نظر يادت نره!!!!!!