علم حروف واعدادچیست ؟

بسم الله الرحمن الرحیم

علم حروف واعداد چیست ؟

انسان برای ابراز خواسته های خود وارتباط باهمنوعان ومربی خود نیاز بسخن گفتن و نامه نوشتن دارد واگر نبود کسی که بانسان خواندن ونوشتن بیاموزدشاید ازاو صداهائی ناموزون و شبیه بحیوانات بلکه بی نظم تر صادر می شد که موزون ترین آنها خنده وگریه بود پس از اینکه انسان دریک طائفه ای بدنیا آمده زبان آن قوم باو منتقل میشود وهرزبانی حروف وکلمات ویژه خود را داراست وزبان فارسی بخصوص عربی انعکاس کاملی ازتمام هستی رادربردارد که بعدا توضیح داده میشود ودر حکمت بزرگان شیعه ثابت است که همه علوم بشر ازسوی انبیاست که خواندن ونوشتن هم از جمله آنهاست  چنانکه خداوند درقرآن باین مطلب ناطق است وفرموده:

 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ الْإِنْسانَ عَلَّمَهُ الْبَیانَ

وحروف زیربنای کلماتند وکلمات برسه قسمند یعنی فعل واسم وحرف که درعلم صرف ونحو مورد بررسی وگفتگو قرار می گیرند وآن حرفی که درعلم صرف گفته می شود محدود ترازحروف در بحث ماست زیرا علم حروف فعل واسم وحرف راکه در علم صرف است درنوردیده وبرهرسه جاریست وصدای ترتیب یافته ای که ازحلقوم بتوسط لب و دندان وزبان ودهان خارج میشودابتدا آموخته های زبان مادری است وسپس تعلیم وتعلم ازمعلم است بلکه معلم است که انسان را ازاسرار حروف وکلمات آگاه می سازد تاجائی که سرچشمه خواندن ونوشتن رامعرفی می کند که قرآنست وخداوند اولین سوره ای که بر پیامبراکرم  صلی الله علیه وآله نازل فرمود ابتدا از خواندن و سپس از نوشتن سخن گفت وفرمود

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذی خَلَقَ خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ  الَّذی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ یَعْلَمْ پس شرافت علم حروف قابل وصف نیست چنانکه فرموده :  ن‏ وَ الْقَلَمِ‏ وَ ما یَسْطُرُونَ‏- امیر المؤمنین علیه السلام درتفسیرش فرموده اند  فَالْقَلَمُ قَلَمٌ مِنْ نُورٍ وَ کِتَابٌ مِنْ نُورٍ فِی لَوْحٍ مَحْفُوظ یعنی این قلم ازنور است ونوشته ای ازنوردرلوح محفوظ است

وحروف عربی چون حروفی استکه خداوند برای زبان خود انتخاب نموده است و زبان عربی برترین وکاملترین وزیباترین زبانهاست که کاملا برابری باحقایق هستی دارد ازاین رو حروفش قداستی وتأثیراتی دارد بخصوص اگر ازقرآن وادعیۀ مأثور باشد که در این صورت قداستش درحدی است که بدون وضو نمی توان بآنها دست زد وفرموده : إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَریمٌ فی‏ کِتابٍ مَکْنُونٍ لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ  تَنْزیلٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمینَ أَ فَبِهذَا الْحَدیثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ (81واقعه)

 

درروایات کتاب معانی الاخبار شیخ صدوق ازرسولخدا صلی الله علیه وآله روایت شده که تفسیر ابجد را بیاموزید زیرا درآن امور شگفتی است وای بردانشمندی که تفسیر آنرانداند حروف عربی ازرسول خداصلی الله علیه وآله وامیر المؤمنین علیه السلام  بسه شکل تفسیر شده است یعنی اینها:

1-   حروف ابجد هوز حطی کلمن سعفص قرشت ثخذ ضظغ لا

2-   حروف هجاء ا ب ت ث ج ح خ دذر ز س ش ص ض ط ظ ع غ ف ق ک ل م ن وه لا ی

3-   حرف مقطعه قرآن که بدون تکرارش در صراط علی حق نمسکه  جمع است

وتفاسیر هریک درجداول  ذیلا آورده میشود  وامادرباره  ابجد دریک بعد نظر ازرسول خدا صلی الله علیه وآله کنیه حضرت آدم علیه السلام است که اصل آن ابوجاد است چراکه او از شجره ممنوعه دوری میکرد ولی سهل انگاری کرد وخورد واما هوز درآسمان پرتاب شد وبزمین فرود آمد واما حطی اشتباهش اورادربرگرفت واما کلمن باخداسخن گفت واما سعفص هرچیزی باندازه ارزشش بها دارد وقرشت بگناهانش اقرار کرد وآمرزیده شد که عربی آن وحدیث امیرالمؤمنین علیه السلام در جدول بعد است

 

 

ابجد-ابوجاد

هوز

حطی

کلمن

سعفص

قرشت

ثخذ

ضظغ

 

کنیة آدم ابی ان یأکل من الشجرة فجاد فاکل

هوی من السماء فنزل الی الارض

احاطت به خطیئته

کلم الله عزوجل

صاع بصاع کماتدین تدان

اقر بالسیئات فغفر له-  قرشهم فحشرهم ونشرهم الی یوم القیامة فقضی بینهم بالحق فهم لایظلمون

 

 

الف

آلاء الله

 

 

 

 

 

 

 

الباء

بهجة الله

 

 

 

 

 

 

 

الجیم

جنة الله وجلال الله وجماله

 

 

 

 

 

 

الدال

دین الله

 

 

 

 

 

 

 

الهاء

الهاویة ویل لمن هوی فی النار

 

 

 

 

 

 

الواو

ویل لاهل النار

 

 

 

 

 

 

 

الزای

فزاویة فی النار فنعوذ بالله مما فی الزاویة یعنی زوایاجهنم

 

 

 

الحاء

حطوط الخطایاعن المستغفرین فی لیلة القدرومانزل به جبرئیل مع الملائکة الی مطلع الفجر

 

الطاء

طوبی لهم وحسن المآب وهی شجرة غرسها الله عزوجل ونفخ فیها من روحه وان اغصانها لتری من وراء سور الجنة تنبت بالحلی والحلل متدلیة علی افواههم

الیاء

ید الله فوق خلقه باسطة سبحانه وتعالی عمایشرکون

 

 

 

 

الکاف

کلام الله لاتبدیل لکلمات الله ولن تجد من دونه ملتحدا

 

 

 

 

اللام

المام اهل الجنة بینهم فی الزیارة والتحیة والسلام وتلاوم اهل النار فیما بینهم

 

 

المیم

ملک الله الذی لایزول ودوام الله الذی لایفنی

 

 

 

 

النون

نون والقلم ومایسطرون والقلم قلم من نور والکتاب کتاب من نور فی لوح محفوظ یشهده المقربون وکفی بالله شهیدا

الصاد

صاع بصاع وفص بفص یعنی الجزاء بالجزاءوکما تدین تدان ان الله لایرید ظلما للعباد

 

 

تفسیر حروف هجا ازامیر المؤمنین علی علیه السلام وامام رضا علیه السلام

ا

الله الذی لااله الاهو الحی القیوم – آلاء الله

ب

باق بعد فناء خلقه – بهجة الله – الباقی –بدیع السموات والارض

ت

التواب یقبل التوبة عن عباده – تمام الامر بقائم آل محمد

ث

الثابت الکائن «یثبت الله الذین آمنوا بالقول الثابت»-ثواب المؤمنین علی اعمالهم الصالحة

ج

جل ثناءه وتقدست اسماءه – جمال الله - جلال الله

ح

حی حلیم -  حِلْمُ اللَّهِ حَیٌّ حَقٌّ حَلِیمٌ عَنِ الْمُذْنِبِین‏

خ

خبیر بمایعمل العباد- خُمُولُ ذِکْرِ أَهْلِ الْمَعَاصِی عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏

د

دیان یوم الدین-  دِینُ اللَّهِ الَّذِی ارْتَضَاهُ لِعِبَادِهِ

ذ

ذو الجلال والاکرام-

ر

رءوف بعباده- َ الرَّءُوفِ الرَّحِیم‏

ز

زین المعبودین - زَلَازِلُ یَوْمِ الْقِیَامَة

س

السمیع البصیر- سَنَاءُ اللَّهِ وَ سَرْمَدِیّتُه‏

ش

الشاکر لعباده-شَاءَ اللَّهُ مَا شَاءَ وَ أَرَادَ مَا أَرَاد-وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللَّه‏

ص

صادق فی وعده ووعیده -ْ صَادِقِ الْوَعْدِ فِی حَمْلِ النَّاسِ عَلَى الصِّرَاطِ وَ حَبْسِ الظَّالِمِینَ عِنْدَ الْمِرْصَاد

ض

الضار النافع-ضَلَّ مَنْ خَالَفَ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّد

ط

الطاهر المطهر-طُوبَى لِلْمُؤْمِنِینَ‏ وَ حُسْنُ مَآبٍ‏

ظ

الظاهر المظهر لآیاته-ُ ظَنُّ الْمُؤْمِنِینَ بِاللَّهِ خَیْراً وَ ظَنُّ الْکَافِرِینَ بِهِ سُوءا

ع

عالم بعباده- العالم

غین

غیاث المستغیثین-الْغَنِیِّ الَّذِی لَا یَجُوزُ عَلَیْهِ الْحَاجَةُ عَلَى الْإِطْلَاق‏

ف

فالق الحب والنوی- فَوْجٌ مِنْ أَفْوَاجِ النَّار

ق

قادرعلی جمیع خلقه- قُرْآنٌ عَلَى اللَّهِ جَمْعُهُ وَ قُرْآنُه‏

ک

الکافی الذی لم یکن له کفوا احد ولم یلد ولم یولد-الکافی

ل

لطیف بعباده- لَغْوُ الْکَافِرِینَ فِی افْتِرَائِهِمْ عَلَى اللَّهِ الْکَذِب‏

م

مالک الملک-مُلْکُ اللَّهِ یَوْمَ الدِّینِ یَوْمَ لَا مَالِکَ غَیْرُهُ وَ یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ لِمَنِ الْمُلْکُ الْیَوْمَ‏ ثُمَّ تَنْطِقُ أَرْوَاحُ أَنْبِیَائِهِ وَ رُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ فَیَقُولُونَ‏ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ فَیَقُولُ جَلَّ جَلَالُهُ- الْیَوْمَ تُجْزى‏ کُلُّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ لا ظُلْمَ الْیَوْمَ إِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِساب

ن

نور السمواوات والارض من نور عرشه-نَوَالُ اللَّهِ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ نَکَالُهُ لِلْکَافِرِین‏

و

واحد صمد لم یلد ولم یولد -ُ وَیْلٌ لِمَنْ عَصَى اللَّهَ مِنْ عَذَابِ یَوْمٍ عَظِیم‏

ه

هاد لخلقه-ُ هَانَ عَلَى اللَّهِ مَنْ عَصَاه‏

لا

لااله الا الله وحده لاشریک له -

ی

ید الله باسطة علی خلقه-یَدُ اللَّهِ فَوْقَ خَلْقِهِ بَاسِطَةٌ بِالرِّزْق‏-سبحانه عما یشرکون

 

 

واما یک تفسیر حروف مقطعه قرآن رارسول خدا صلی الله علیه وآله چنین فرموده اند :

الم در بقره

انا الله الملک

الم درآل عمران

انا الله المجید

المص

انا الله القتدر الصادق

الر

انا الله الرؤوف

المر

انا الله المحیی الممیت الرزاق

کهیعص

انا الکافی الهادی الولی العالم الصادق الوعد

طه

اسم من اسماء النبی – یاطالب الحق الهادی الیه ماانزلناالقرآن علیک لتشقی بل لتسعد به

/ 2 نظر / 70 بازدید
أبومهدی بحرانی

سلام علیکم با عرض تشکر و خسته نباشید استفاده کردیم لطفا درباره وضع خود کلمات هم کلماتی بیان بفرمائید شخصی از بزرگان نقل کرد که مثلا در کلمات سه حرفی که اکثر کلمات عرب را تشکیل می دهند (منظورم کلمات ثلاثی است)، حرف اول اشاره به مبدأ و حرف وسط اشاره به حقیقت و حرف آخر اشاره به منتها کلمه است. لطفا اگر مقدور است توضیحات بیشتری بیان بفرمائید. بسیار متشکرم یا صاحب الزمان أدرکنا یا علی مدد اللهم عجل لولیک الفرج

أبومهدی بحرانی

سلام علیکم با عرض ادب و خسته نباشید ببخشید من منظور از "اجوبه کریم بن ابراهیم اعلی الله مقامه" را دقیق نفهمیدم!؟ کتاب خاصی از آن مرحوم است یا در ضمن رساله‌ای چاپ شده؟ خواهشمندم اگر مقدور است لطفا بیشتر توضیح بفرمائید. بسیار متشکرم یا صاحب الزمان أدرکنا یا علی مدد اللهم عجل لولیک الفرج