کتاب زیارت قبور حجج ومؤمنین

                         بسم اللّه الرحمن الرحیم‏

                         « مسائل زیارتگاهها »

                          ازکفایة المسائل فارسی

 الحمدللّه رب العالمین و الصلوة و السلام على سیّد الانبیاء و المرسلین‏

 خاتم‏ النبیین و آله خاتمى الاوصیاء اولى‏الامر من عند اللّه تعالى‏ و لعنة اللاعنین على مخالفیهم اجمعین.

 کتاب المزار

 الفصل - فى زیارة اول ماخلق اللّه تعالى الائمة الهدى صلوات اللّه علیهم عموماً و فیه مسائل:

 مسأله -  تمام حج لقاء امام علیه‏السلام است. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

مسأله -  زیارت هر یک از ائمه طاهرین علیهم‏السلام در حال ممات مثل زیارت ایشان است در حال حیات. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

مسأله -  از براى هر امامى علیه‏السلام عهدى است بر گردن شیعیان و از تمام وفا کردن به عهد ایشان زیارت کردن قبرهاى ایشان است. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

مسأله -  ترک زیارت هریک از ایشان از روى اختیار جفا است بر ایشان و جفاى بر ایشان جایز نیست. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى که محل اعتناء باشد در آن نیست.

 مسأله -  زیارت ایشان علیهم‏السلام زیارت خداى عزّوجلّ است چنانکهاطاعت ایشان اطاعت او است و متابعت ایشان متابعت او است و بیعت با ایشان بیعت با او است و محبّت ایشان محبّت او است و اعتصام و التجاء به ایشان اعتصام و التجاء به او است و منزل ایشان بلندترین منزل‏ها است و درجه‏اى بالاتر از درجه ایشان خلق نشده و نخواهد شد و آن درجه زیارت‏گاه خدا است و خدا را در آن‏جا باید زیارت کرد در دنیا و آخرت. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى که محل اعتناء باشد در آن نیست.
 مسأله -  زیارت هریک از ائمه طاهرین علیهم‏السلام مانند زیارت رسول خدا است و زیارت او صلى الله وعلیه وآله زیارت خداى عزّوجلّ است. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.
 مسأله -  زیارت ایشان علیهم‏السلام از دور و نزدیک جایز است و صوت زائر را در نزد قبر مى‏شنوند و از دور به ایشان مى‏رسد. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.
 مسأله -  زیارت کننده خود را مى‏بینند و جواب سلام او را مى‏دهند و شهادت دادن به این مطلب یکى از معتقدات شیعه اثنى‏عشرى است اَشْهَدُ اَنَّکَ تَشْهَدُ مَقامى و تَسْمَعُ کَلامى و تَرُدُّ سَلامى. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

مسأله -  زیارت کننده خود را از مهالک نجات مى‏دهند و از گناهان او شفاعت مى‏کنند و او را داخل بهشت مى‏کنند. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

مسأله -  زیارت ایشان افضل است از حج و عمره اگرچه به جاى حج و عمره واجب محسوب نشود چنانکهاغلب اعمال واجبه و مستحبه به جاى یک‏دیگر محسوب نشوند مثل آن‏که نماز به جاى روزه و روزه به جاى نماز محسوب نشود. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.
 مسأله -  ثواب زیارت ایشان در بعضى از احوال از براى بعضى از اشخاص هفتاد برابر زیادتر است از ثواب حج و از براى بعضى از اشخاص هزار مقابل بیشتر است و در بعضى از حالات ثواب هر قدمى در زیارت ایشان علیهم‏السلام مقابل است با حجى و در بعضى از حالات ثواب هر قدم برداشتنى در زیارت ایشان علیهم‏السلام مقابل است با ثواب حجى و ثواب هر قدم گذاردنى مقابل است با ثواب عمره و ثواب حج و عمره آن است که گناهان حج کننده آمرزیده است. چنانکه در احادیث وارد شده و اختلاف مقادیر ثواب‏ها به جهت اختلاف حالات اشخاص است در معرفت و قوت ایمان و ضعف آن و خلوص نیّت و شوب آن به اغراض چنانکهبسیارى از فقهاء فتوى به آن داده‏اند.
 فصل- در زیارت قبر پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله و امور متعلقه به آن است‏
    و در آن چند مسأله است:

 مسأله -  جایز نیست تعطیل مدینه منوّره مثل آن‏که جایز نیست تعطیل مکه معظّمه و واجب است زیارت رسول خدا صلى الله وعلیه وآله در مدینه منوّره در هر سال به طور کفایت و هرگاه مردم اتفاق کنند در ترک زیارت، والى باید به جبر آن‏ها را بدارد بر زیارت چنانکههرگاه متّفق شوند در سالى در ترک حج، والى باید به جبر بدارد آن‏ها را به حج. چنانکه در احادیث وارد شده و بسیارى از فقهاء فتوى به آن داده‏اند.

مسأله -  از براى مدینه منوّره حرمى است مانند حرم مکه معظمه چهار فرسخ در چهار فرسخ. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.
 مسأله -  حرام است قطع کردن درخت‏هاى حرم مدینه مگر چوب‏هایى که در آب کشیدن شتر ضرور است و کندن گیاه آن. چنانکه در احادیث وارد شده و بسیارى از فقهاء فتوى به آن داده‏اند.

 مسأله -  حرام است صید کردن حیواناتى که در میان دو کوه واقع شده‏اند که یکى در سمت مغرب است که آن را «عایر» مى‏گویند و یکى در سمت مشرق است که آن را «وعیر» مى‏گویند. چنانکه در احادیث وارد شده و بسیارى از فقهاء فتوى به آن داده‏اند.

 مسأله -  خوردن صید حرم مدینه منوّره حرام نیست مثل صید حرم مکه معظمه. چنانکه در احادیث وارد شده و بسیارى از فقهاء فتوى به آن داده‏اند.
 مسأله -  مستحب است غسل از براى دخول مدینه منوّره پیش از دخول یا حین دخول در آن. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.
 مسأله -  مستحب است غسل از براى زیارت رسول خدا صلى الله وعلیه وآله. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.
 مسأله -  کیفیت زیارت آن حضرت صلى الله وعلیه وآله این است که بعد از خواندن دعاى اذن، داخل مسجد شوند و سلام کنند بر آن حضرت صلى الله وعلیه وآله در نزد ستون چهارم که بالاى سر آن حضرت است رو به قبله بایستند که سمت چپ به ستون باشد و سمت راست به سمت منبر و بگویند:
 اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ اَشْهَدُ اَنَّکَ رَسُولُ اللَّهِ وَ اَشْهَدُ اَنَّکَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدُاللَّهِ وَ اَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسالاتِ رَبِّکَ وَ نَصَحْتَ لاُِمَّتِکَ وَ جاهَدْتَ فى‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ حَتّى‏ اَتاکَ الْیَقینُ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ اَدَّیْتَ الَّذى‏ عَلَیْکَ مِنَ الْحَقِّ وَ اَنَّکَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنینَ وَ غَلُظْتَ عَلَى الْکافِرینَ فَبَلَغَ اللَّهُ بِکَ اَفْضَلَ شَرَفِ مَحَلِّ الْمُکَرَّمینَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى اسْتَنْقَذَنا بِکَ مِنَ الشِّرْکِ وَ الضَّلالَةِ اَللَّهُمَّ فَاجْعَلْ صَلَواتِکَ وَ صَلَواتِ مَلائِکَتِکَ الْمُقَرَّبینَ وَ عِبادِکَ الصّالِحینَ وَ اَنْبِیائِکَ الْمُرْسَلینَ وَ اَهْلِ السَّمواتِ وَ الاَْرَضینَ وَ مَنْ سَبَّحَ لَکَ یا رَبَّ الْعالَمینَ مِنَ الاَْوَّلینَ وَ الاْخِرینَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ عَبْدِکَ وَ رَسُولِکَ وَ نَبِیِّکَ وَ اَمینِکَ وَ نَجِیِّکَ وَ حَبیبِکَ وَ صَفِیِّکَ وَ خاصَّتِکَ وَ صَفْوَتِکَ وَ خِیَرَتِکَ مِنْ خَلْقِکَ اَللَّهُمَّ اَعْطِهِ الدَّرَجَةَ وَ الْوَسیلَةَ مِنَ الْجَنَّةِ وَ ابْعَثْهُ مَقاماً مَحْمُودًا یَغْبِطُهُ بِهِ الاَْوَّلُونَ وَ الاْخِرُوِنَ اَللَّهُمَّ اِنَّکَ قُلْتَ وَ لَوْ اَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ جاؤُکَ فَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوّاباً رَحیماً وَ اِنّى‏ اَتَیْتُ نَبِیَّکَ مُسْتَغْفِراً تائِباً مِنْ ذُنُوبى‏ وَ اِنّى‏ اَتَوَجَّهُ بِکَ اِلَى اللَّهِ رَبّى‏ وَ رَبِّکَ لِیَغْفِرَ ذُنُوبى‏. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

 مسأله -  مستحب است که چون از زیارت رسول اللّه صلى الله وعلیه وآله و دعا فارغ شدند بروند نزد منبر آن حضرت و آن را مسح کنند و مسح کنند انارهاى منبر را که یکى در سمت راست و یکى در سمت چپ منبر در پایین منبر نصب شده و مسح کنند چشم‏ها و صورت خود را به آن‏ها چرا که شفاى درد چشم و امان از آن در آن است. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

مسأله -  مستحب است که بعد از فراع از زیارت بروند به روضه و حد روضه از منبر است تا چهار ستون که قطعه‏اى از قطعات بهشت است که در میان خانه پیغمبر و منبر او صلى الله وعلیه وآله واقع شده. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

مسأله -  مستحب است در مقام پیغمبر صلى الله وعلیه وآله که مکان معروفى است نزدیک منبر، نماز کردن و دعا خواندن و حاجات خود را از خدا طلب کردن. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.
 مسأله -  مستحب است دعا خواندن در مقام جبرئیل علیه‏السلام رو به قبله و آن مقامى است معروف در زیر ناودان که جبرئیل علیه‏السلام مى‏ایستاد و اذن مى‏گرفت از پیغمبر صلى الله وعلیه وآله و بعد از اذن داخل مى‏شد و دعایى که وارد شده این است: اَىْ جَوادُ اَىْ کَریمُ اَىْ قَریبُ اَىْ بَعیدُ اَسْأَلُکَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تَرُدَّ عَلَىَّ نِعْمَتَکَ. و هرگاه زنى در آن مقام دعا کند که جریان خون از او رفع شود، رفع خواهد شد. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

مسأله -  قبر حضرت فاطمه زهرا علیها و على ابیها و بعلها و بنیها السلام در خانه او است و چون بنى‏امیّه مسجد را وسعت دادند، خانه او در مسجد واقع شد و در نزدیکى باب جبرئیل واقع است و حضرت امیر صلوات اللّه علیه آن را مخفى داشت که مبادا منافقین آن را نبش کنند که بر آن حضرت نماز کنند و به موجب وصیت خود او راضى نبود که منافقین بر او نماز کنند و زیارت آن حضرت این است که بگویند: یا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ الَّذى‏ خَلَقَکِ قَبْلَ اَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صابِرَةً وَ زَعَمْنا اَنّا لَکِ اَوْلِیاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صابِرُونَ لِکُلِّ ما اَتانا بِه‏ اَبُوکِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِه‏ وَ اَتى‏ بِه‏ وَصِیُّهُ فَاِنّا نَسْأَلُکَ اِنْ کُنّا صَدَّقْناکِ اِلّا اَلْحَقْتَنا بِتَصدیقِنا لَهُما لِنُبَشِّرَ اَنْفُسَنا بِاَنّا قَدْطَهُرْنا بِوِلایَتِکِ. چنانکه‏  در احادیث وارد شده و بسیارى از فقهاء فتوى به آن داده‏اند و خلافى در اصل زیارت آن حضرت نیست.

مسأله -  قبور ائمه بقیع علیهم‏السلام حضرت امام حسن مجتبى و امام على بن الحسین و امام محمّدباقر و امام جعفرصادق علیهم‏السلام در مدینه طیبه در قبرستان بقیع معروف است. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.
 مسأله -  مستحب است غسل کردن از براى زیارت ایشان علیهم‏السلام. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.
 مسأله -  زیارت ایشان علیهم‏السلام این است که بگویند:

 اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَئِمَّةَ الْهُدى‏ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَهْلَ التَّقْوى‏ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمُ الْحُجَجُ عَلى‏ اَهْلِ الدُّنْیا اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَیُّهَا الْقُوّامُ فِى الْبَرِیَّةِ بِالْقِسْطِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الصَّفْوَةِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ آلَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ اَهْلَ النَّجْوى‏ اَشْهَدُ اَنَّکُمْ قَدْ بَلَّغْتُمْ وَ نَصَحْتُمْ وَ صَبَرْتُمْ فى‏ ذاتِ اللَّهِ وَ کُذِّبْتُمْ وَ اُسى‏ءَ اِلَیْکُمْ فَغَفَرْتُمْ وَ اَشْهَدُ اَنَّکُمُ الاَْئِمَّةُ الرّاشِدوُنَ الْمَهْدِیُّونَ وَ اَنَّ طاعَتَکُمْ مَفْرُوضَةٌ وَ اَنَّ قَوْلَکُمُ الصِّدْقُ وَ اَنَّکُمْ دَعَوْتُمْ فَلَمْ تُجابُوا وَ اَمَرْتُمْ فَلَمْ تُطاعُوا وَ اَنَّکُمْ دَعائِمُ الدّینِ وَ اَرْکانُ الاَْرْضِ لَمْ تَزالُوا بِعَیْنِ اللَّهِ یَنْسَخُکُمْ مِنْ اَصْلابِ کُلِّ مُطَهَّرٍ وَ یَنْقُلُکُمْ مِنْ اَرْحامِ الْمُطَهَّراتِ لَمْ تُدَنِّسُکُمُ الْجاهِلِیَّةُ الْجَهْلاءُ وَ لَمْ‏تُشْرِکْ فیکُمْ فِتَنُ الاَْهْواءِ طِبْتُمْ وَ طابَ مَنْبَتُکُمْ مَنَّ بِکُمْ عَلَیْنا دَیّانُ الدّینِ فَجَعَلَکُمْ فى‏ بُیُوتٍ اَذِنَ اللَّهُ اَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ وَ جَعَلَ صَلَواتِنا عَلَیْکُمْ رَحْمَةً لَنا وَ کَفّارَةً لِذُنُوبِنا اِذَا اخْتارَکُمُ اللَّهُ لَنا وَ طَیَّبَ خَلْقَنا بِما مَنَّ عَلَیْنا مِنْ وِلایَتِکُمْ وَ کُنّا عِنْدَهُ مُسَمّینَ بِعِلْمِکُمْ مُعْتَرِفینَ بِتَصْدیقِنا اَیّاکُمْ وَ هذا مَقامُ مَنْ اَسْرَفَ وَ اَخْطَأَ وَ اسْتَکانَ وَ اَقَرَّ بِما جَنى‏ وَ رَجى‏ بِمَقامِهِ الْخَلاصَ وَ اَنْ یَسْتَنْقِذَهُ بِکُمْ مُسْتَنْقِذُ الْهَلْکى‏ مِنَ الرِّدى‏ فَکُونُوا لى‏ شُفَعاءَ فَقَدْ وَفَدْتُ اِلَیْکُمْ اِذْ رَغِبَ عَنْکُمْ اَهْلُ الدُّنْیا وَ اتَّخَذُوا ایاتِ اللَّهِ هُزُواً وَ اسْتَکْبَرُوا عَنْها یا مَنْ هُوَ قائِمٌ لایَسْهُو وَ دائِمٌ لایَلْهُو وَ مُحیطٌ بِکُلِّ شَىْ‏ءٍ لَکَ الْمَنُّ بِما وَفَّقْتَنى‏ وَ عَرَّفْتَنى‏ بِما اَقَمْتَنى‏ عَلَیْهِ اِذْ صَدَّ عَنْهُ عِبادُکَ وَ جَهَلُوا مَعْرِفَتَهُ وَ اسْتَخَفُّوا بِحَقِّه‏ وَ مالُوا اِلى‏ سِواهُ وَ کانَتِ الْمِنَّةُ مِنْکَ عَلَىَّ مَعَ اَقْوامٍ خَصَصْتَهُمْ بِما خَصَصْتَنى‏ بِه‏ فَلَکَ الْحَمْدُ اِذْ کُنْتُ عِنْدَکَ فى‏ مَقامى‏ هذا مَذْکُورًا مَکْتُوباً فَلاتَحْرِمْنى‏ مارَجَْوتُ وَ لاتُخَیِّبْنى‏ فیما دَعَوتُ بِحُرْمَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلى‏ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.
 و هریک از زیارات جامعه را از براى ایشان مى‏توان خواند. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

مسأله -  مستحب است رفتن به مشاهدى که در حوالى مدینه طیبه است. پس ابتدا کنند به مسجد قبا و در آن‏جا نماز بسیار بجاآورند به جهت آن‏که آن اول مسجدى است که رسول خدا صلى الله وعلیه وآله در آن نماز کرده. پس بروند به مشربه امّ‏ابراهیم علیه‏السلام و در آن نماز بجاآورند به جهت آن‏که آن‏جا مسکن رسول خدا صلى الله وعلیه وآله و مصلاى آن حضرت بوده، پس بروند به مسجد فضیخ و نماز بجاآورند چرا که رسول خدا صلى الله وعلیه وآله در آن نماز کرده، پس بروند به جانب احد و در مسجدى که در آن‏جا است نماز کنند، پس بروند نزد قبر حمزة بن عبدالمطلب و زیارت کنند او را و سلام کنند بر او، پس بروند نزد قبرهاى سایر شهداى احد و ایشان را زیارت کنند و بگویند: اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ الدِّیارِ اَنْتُمْ لَنا فَرَطٌ وَ اِنّا بِکُمْ لاحِقُونَ پس بروند به مسجدى که در مکان وسیعى در دست راست واقع است و در آن‏جا نماز کنند، پس برگردند نزد قبرهاى شهدا و نمازهاى واجبى را در آن‏جا بجاآورند، پس بروند به مسجد احزاب و در آن‏جا نماز کنند و دعا کنند از براى رفع هموم و غموم خود چرا که رسول خدا صلى الله وعلیه وآله در آن مسجد دعا کردند در جنگ احزاب از براى رفع هموم و غموم خود و اصحاب خود. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست

مسأله -  زیارت حمزه سیدالشهدا این است که بگویند: اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا عَمَّ رَسُولِ اللَّهِ وَ خَیْرَ الشُّهَداءِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَسَدَ اللَّهِ وَ اَسَدَ رَسُولِه‏ اَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْجاهَدْتَ فِى اللَّهِ وَ نَصَحْتَ لِرَسُولِ اللَّهِ وَ جُدْتَ بِنَفْسِکَ وَ طَلَبْتَ ما عِنْدَ اللَّهِ وَ رَغِبْتَ فیما وَعَدَ اللَّهُ پس داخل شوند در بقعه حمزه و نماز بجاآورند و رو به قبر حمزه نماز نکنند و بعد از نماز خود را بر روى قبر اندازند و دعایى که وارد شده بخوانند و حمزه را شفیع کنند در نزد خداوند جلّ‏شأنه در نجات از مهالک دنیا و آخرت. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.
 مسأله -  مستحب است نماز کردن در مسجد غدیر خم. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

 مسأله -  در هنگام مراجعت از مکه معظمه به مدینه مشرّفه در معرّس نبى صلى الله وعلیه وآله مستحب است فرود آمدن و استراحت کردن و به پشت خوابیدن و هرگاه در وقت نماز واجبى باشد نماز را در آن‏جا بجاآوردن. و هرگاه از آن‏جا تجاوز کردند بدون فرود آمدن و استراحت کردن مستحب است که برگردند و در آن‏جا فرود آیند و استراحت کنند. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

    فصل -  در زیارت امیرالمؤمنین علیه صلوات المصلّین و امور متعلقه به آن است‏ و در آن چند مسأله است:

مسأله -  اول بقعه‏اى که خداوند عالم جلّ‏شأنه در آن بقعه پرستیده شد نجف اشرف بود که چون امر کرد به ملائکه که سجده کنند از براى آدم على نبیّنا و آله و علیه‏السلام جمیع ایشان در آن مکان شریف سجده کردند و خدا را پرستیدند. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى که محل اعتناء باشد در آن نیست.
 مسأله -  مسکن جمیع پیغمبران نجف اشرف است. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى که محل اعتناء باشد در آن نیست.
 مسأله -  در شرق و غرب عالم مؤمنى نمى‏میرد مگر آن‏که روح او را به وادى‏السلام مى‏برند و در آن‏جا حلقه حلقه مى‏نشینند و با یک‏دیگر تکلّم مى‏کنند و مونس یک‏دیگرند و جنّت عدن در آن‏جا واقع است. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى که محل اعتناء باشد در آن نیست.
 مسأله -  غرى قطعه‏اى از کوهى بوده که در آن‏جا خداوند عالم جلّ‏شأنه تکلّم کرده با موسى و تقدیس کرده در آن‏جا عیسى را و بر روى آن ابراهیم علیه‏السلام را خلیل خود و محمّد صلى الله وعلیه وآله را حبیب خود قرار داده. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى که محل اعتناء باشد در آن نیست.
 مسأله -  قبر آدم و نوح و هود و صالح و سیصد و هفتاد نبى و ششصد وصى‏علیهم‏السلام در آن‏جا واقع است. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

 مسأله -  از خاصیت خاک پاک آن‏جا این است که مدفون در آن عذاب قبر و حساب منکر و نکیر از براى او نیست. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

 مسأله -  حضرت امیرالمؤمنین علیه و آله صلوات المصلین گاهى که مى‏خواستند خلوت کنند تشریف مى‏بردند به نجف اشرف. پس در روزى از روزها که در آن‏جا تشریف داشتند شترسوارى از سمت بیابان آمد و جنازه‏اى در جلو او بود، پس چون حضرت را دید آمد به خدمت آن حضرت و سلام کرد بر او و جواب سلام او را دادند و فرمودند از کجا مى‏آیى؟ عرض کرد از یمن. فرمودند این جنازه کیست که با تو است؟ عرض کرد جنازه پدر من است که آورده‏ام در این‏جا دفن کنم. فرمودند چرا در زمین خودتان او را دفن نکردى؟ عرض کرد که پدرم وصیت کرده که او را در این زمین دفن کنم و گفته که در این زمین دفن خواهد شد مردى که داخل شفاعت او مى‏شوند جمع کثیرى به بسیارى قبیله ربیعه و قبیله مضر. فرمودند تو مى‏شناسى آن مردى را که شفاعت مى‏کند جمع کثیرى را؟ عرض کرد نمى‏شناسم او را. فرمودند منم واللّه آن مرد، منم واللّه آن مرد، منم واللّه آن مرد شفاعت کننده. پس دفن کن او را در این زمین. پس برخاست و پدر خود را در آن‏جا دفن کرد. و این حدیث شریف صریح است در جواز حمل و نقل نعش‏ها و استحباب آن در جوار قبور شفاعت‏کنندگان و مشاهد مقدسه چنانکهشعار شیعیان از قدیم‏الایام و زمان حضور ائمه انام علیهم‏السلام الى هذه الایام از علماى اعلام الى سایر العوام بر این بوده و بر این خواهد بود ان شاء اللّه تعالى.
 مسأله -  هیچ نوع خلقى به کثرت و بسیارى ملائکه خلق نشده‏اند و در هر روزى هفتاد هزار ملک نازل مى‏شوند و مى‏روند و طواف مى‏کنند در بیت‏المعمور و بعد از آن نازل مى‏شوند و طواف مى‏کنند به دور خانه کعبه و بعد از آن مى‏روند نزد قبر رسول‏اللّه‏صلى الله وعلیه وآله و سلام مى‏کنند بر آن حضرت پس مى‏روند نزد قبر امیرالمؤمنین علیه‏السلام و سلام مى‏کنند بر او پس مى‏روند نزد قبر سیدالشهدا علیه‏السلام و سلام مى‏کنند بر او و عروج مى‏کنند و روز دیگر مثل ایشان نزول مى‏کنند و هم‏چنین تا روز قیامت. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.
 مسأله -  کسى که زیارت کند قبر امیرالمؤمنین علیه‏السلام را در حالتى که عارف به حق او باشد بدون تکبّر و تجبّر، مى‏نویسد خداوند عالم جلّ‏شأنه از براى او اجر و ثواب صدهزار شهید و مى‏آمرزد گناهان گذشته او را که در گذشته عمر خود کرده و گناهانى که بعد از زیارت در آینده‏هاى عمر خود مى‏کند و مبعوث مى‏شود با آن جماعتى که ایمنند از بلاها و عذاب‏ها و به آسانى حساب او را مى‏کند و گرفت و گیرى در محاسبه نمى‏کند و در وقت رفتن استقبال او مى‏کنند ملائکه و در برگشتن مشایعت مى‏کنند او را تا منزلش. پس هرگاه مریض شود عیادت کنند او را و هر وقت بمیرد تشییع جنازه او کنند با استغفار از براى او تا قبر او. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى که محل اعتناء باشد در آن نیست.

مسأله -  کسى که عارف باشد به حق امیرالمؤمنین علیه و آله صلوات المصلین و زیارت کند او را مى‏نویسد خداوند عالم جلّ‏شأنه از براى او در هر قدمى ثواب یک حج مقبول و یک عمره مقبوله و ثواب یک حج مقبول و یک عمره مقبوله این است که جمیع گناهان مغفور است سواى سایر انعام‏هاى دیگر و تفسیر آیه شریفه فَمَنْ تَعَجَّل فى‏ یَوْمَیْنِ فَلا اِثْمَ عَلَیْهِ وَ مَنْ تَأَخَّرَ فَلا اِثْمَ عَلَیْهِ این است و حرام است آتش جهنم بر قدمى که غبار گرفته در زیارت او، خواه پیاده رفته باشد یا سواره و این حدیث را باید به آب طلا نوشت. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

مسأله -  در رفتن و برگشتن در هر قدمى ثواب دو حج مقبول و دو عمره مقبوله است. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى که محل اعتناء باشد در آن نیست.
 مسأله -  درهاى آسمان گشوده مى‏شود از براى استجابت دعاى زیارت کننده امیرالمؤمنین علیه و آله صلوات المصلین. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

مسأله -  مبعوث نشده است پیغمبرى از جانب خداوند جلّ شأنه مگر به دوستى محمّد و آل‏محمّد صلى الله وعلیه وآله و دوستى ایشان عرضه شده است بر آسمان و زمین و کوه‏ها و شهرها و هیچ‏یک مثل اهل کوفه نبودند و حال آن‏که در جانب کوفه قبر امیرالمؤمنین علیه‏السلام است که هیچ مکروبى و حاجت‏مندى نیست که در نزد قبر او دو رکعت یا چهار رکعت نماز بجاآورد مگر آن‏که خداوند عالم جلّ‏شأنه رفع مى‏کند کرب او را و برمى‏آورد حاجات او را و مستجاب مى‏کند دعاى او را و برمى‏گرداند او را به سوى اهل او مسرور و فرح‏ناک و شادان. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.
 مسأله -  عارف به حق امیرالمؤمنین علیه و آله صلوات المصلین کسى است که انکار نکند فضائل و اوصافى را که خداوند جلّ‏شأنه از براى او قرار داده و در زیارات او و سایر جاها مذکور است و عارف به حق او علیه‏السلام کسى است که اعتقادش این باشد که هیچ وثوق و اعتمادى به اعمال و عبادات نیست از براى هیچ مخلوقى اگرچه آن اعمال پاکیزه باشد و به طورى که خدا امر کرده بجاآمده باشد و اعتقادش این باشد که آن اعمال نجات نمى‏دهد احدى از مخلوقین را از مهالک اگرچه آن اعمال، اعمال صالحات باشد مگر به دوستى و محبّت او و مگر به اقتدا و پیروى او و این‏که او است امام جمیع خلق بعد از رسول خدا صلى الله وعلیه وآله و خلق باید پیروى او کنند از جن و انس و جمیع ملائکه مقرّبین و انبیاء مرسلین و مؤمنین ممتحنین و انواع خلق اجمعین و مگر این‏که اقرار و اعتراف کند به این‏که او است چنین امامى با این فضیلت و سایر فضائلى که در زیارات و دعاها و آیات قرآن و احادیث از براى او ثابت است، و او به آن طورى است که خداوند جلّ‏شأنه او را قرار داده است و حقیقت و کُنه آن را احدى نمى‏داند مگر خدا و رسول خدا صلى الله وعلیه وآله. و عارف کسى است که اعتقادش این باشد که هیچ وثوق و اعتمادى به اعمال پاکیزه و عبادات و اعمال صالحات هیچ مخلوقى نیست مگر به قبول کردن فضائل او از حاملین فضائل او و معلوم است که حاملان فضائل او انکار فضائل او را نمى‏کنند و عداوت با حاملان فضائل او ندارند بلکه به مقتضاى اُوالى‏ مَنْ والاکُمْ وَ اُعادى‏ مَنْ عاداکُمْ کمال دوستى را با حاملان فضائل دارند و مگر به تسلیم کردن از براى راویان فضائل او و معلوم است که راوى فضائل او انکار فضائل او را نمى‏کند و تسلیم سایر راویان فضائل را دارد و انکار نمى‏کند راوى فضائل او را و او را متهم به دروغ نمى‏کند و افتراى دروغ به او نمى‏زند و نسبت چیزى که خود راوى از آن چیز اظهار برائت مى‏کند به افترا به او نمى‏بندد. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.
 مسأله -  در نزد قبر امیرالمؤمنین علیه‏السلام زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‏السلام باید کرد چرا که سر آن سرور را بعضى از دوستان برد و نزد قبر امیرالمؤمنین علیه‏السلام دفن کرد. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در زیارت آن مظلوم علیه‏السلام در آن مکان شریف نیست.
 مسأله -  زیارت حضرت آدم علیه‏السلام و نوح و هود و صالح على نبیّنا و آله و علیهم‏السلام را در نزد قبر امیرالمؤمنین علیه‏السلام باید کرد چرا که آن بزرگوار در قبر ایشان مدفون شدند. چنانکه در بعضى از احادیث وارد شده و خلافى در زیارت ایشان نزد قبر آن بزرگوارعلیه‏السلام نیست.
 مسأله -  زیارت رسول خدا صلى الله وعلیه وآله و زیارت ائمه هدى علیهم‏السلام و زیارت جمیع انبیاء و مرسلین و جمیع اوصیاى مکرّمین و سلام بر جمیع ملائکه مقرّبین و غیر مقرّبین و طلب رحمت از براى جمیع مؤمنین و مؤمنات و مسلمین و مسلمات در نزد قبر آن بزرگوار صلوات اللّه و سلامه علیه و علیهم اجمعین باید کرد. چنانکهاز مضامین زیارات آن بزرگوار معلوم مى‏شود و خلافى در آن نیست.

 مسأله -  زیارت آن بزرگوار صلوات اللّه و سلامه علیه را در نزدیک و دور در هر زمان و در هر مکان مى‏توان کرد مثل زیارت رسول خدا صلى الله وعلیه وآله و سایر ائمه هدى علیهم‏السلام. چنانکه در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.

 مسأله -  در هر زمان و مکانى که زیارت کنى ایشان علیهم‏السلام را و سلام کنى بر ایشان، صداى تو را مى‏شنوند و سلام تو به ایشان مى‏رسد و جواب سلام تو را مى‏دهند و تو را مشاهده مى‏کنند اَشْهَدُ اَنَّکَ تَرى‏ مَکانى‏ و تَشْهَدُ مَقامى‏ و تَسْمَعُ کَلامى‏ و تَرُدُّ سَلامى. و لاتَحْسَبَنَّ الّذینَ قُتِلوا فى‏ سَبیلِ اللَّهِ اَمْواتاً بَلْ اَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ. چنانکهآیات و احادیث در این باب از حد حصر بیرون است و خلافى که محل اعتناء باشد در آن نیست.
 مسأله -  روز عید غدیر در آسمان‏ها و اهل آن‏ها مشهورتر است از شهرتش در زمین و خداوند عالم جلّ‏شأنه مى‏آمرزد گناهان شصت سال را از جمیع مؤمنین و مؤمنات و مسلمین و مسلمات و آزاد مى‏کند از آتش جهنم گناه‏کاران را دو برابر آن‏چه آزاد مى‏کند از آتش جهنم در ماه رمضان و در شب قدر و در شب عید فطر و یک درهم تصدّق کردن در آن روز مقابل است با تصدق کردن هزار درهم در سایر روزها و زیارت حضرت امیرالمؤمنین صلوات اللّه و سلامه علیه در آن روز وارد شده. و خلافى در آن نیست.
 مسأله -  وضو گرفتن و غسل کردن و با پاى برهنه رفتن به حرم آن بزرگوار صلوات اللّه و سلامه علیه و آله با سکینه و وقار و سر به زیر افتاده و تسبیح و تهلیل و تقدیس الهى کردن در حال رفتن. در احادیث وارد شده و خلافى در آن نیست.
 مسأله -  زیارت آن بزرگوار و سایر ائمه اطهار علیهم‏السلام به این طور وارد شده و خلافى در آن نیست: اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَمینَ اللَّهِ فى‏ اَرْضِه‏ وَ حُجَّتَهُ عَلى‏ عِبادِه‏ اَشْهَدُ اَنَّکَ جاهَدْتَ فِى اللَّهِ حَقَّ جِهادِه‏ وَ عَمِلْتَ بِکِتابِه‏ وَاتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِیِّه‏ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِه‏ حَتّى‏ دَعاکَ اللَّهُ اِلى‏ جَوارِه‏ وَ قَبَضَکَ اِلَیْهِ بِاِخْتِیارِه‏ وَ اَلْزَمَ اَعْدائَکَ الْحُجَّةَ فى‏ قَتْلِهِمْ اِیّاکَ مَعَ مالَکَ مِنَ الْحُجَجِ الْبالِغَةِ عِلى‏ جَمیعِ خَلْقِه‏ اَللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسى‏ مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِکَ راضِیَةً بِقَضاْئِ

/ 0 نظر / 13 بازدید