دنیا -برزخ - آخرت

مسأله بدان که مردم را تنی و سینهٔ و دلی است و از ایشان عملها که سرمیزند یا از ظاهر تن ایشان است که دیگر بی‌فکر و خیال و محبت آن عملها را میکنند یا آنکه از سینه ایشان سرمیزند پس در آن فکر و خیال دارند و عزم بر آنها کرده‌اند ولی محبت آنرا ندارند و یا آنکه از دل ایشان عمل سرمیزند یعنی محبت آنرا دارند و از آن عمل خوششان میآید و از منع‌کننده از آن بدشان میآید و عمل مردم از این سه جور بیرون نیست و ملک خدا هم سه مرتبه دارد ظاهری و باطنی و برزخی تن مردم در ظاهر دنیاست و فکر مردم در برزخ است و دل مردم در باطن که آخرت باشد پس عملها که از ظاهر بدن انسان سرزند عملهای دنیائی است و البته شباهت باوضاع این دنیا دارد و عملهای برزخی انسان شباهت باوضاع برزخ دارد البته و عملهای قلبی انسان شباهت باوضاع آخرت دارد و مناسب آنست البته و لکن عملهای قلبی انسان را سه صورت است صورت آخرتی و صورت برزخی و صورت دنیائی و عملهای برزخی انسان را دو صورت است صورت برزخی و صورت دنیائی و عملهای دنیائی ظاهری را همان یک صورت باشد که صورت دنیائی باشد مثل اینها هر گاه نمازی کنی از روی اعتقاد و دل و محبت صورت آخرتی دارد که در آخرت بآن صورت جلوه کند و قرین تو شود در آخرت و صورت برزخی دارد که در برزخ بآن صورت جلوه کند و قرین تو باشد در برزخ و صورت دنیائی دارد که همین صورت نماز ظاهر باشد بطوری که آشکار است و اگر این نماز از دل تو و محبت تو نباشد بلکه از همان فکر و خیال تو سرزده باشد صورت آخرتی ندارد و در آخرت نمازی از برای تو نباشد و نمازی از برای تو نیاورند و آنجا تارک نماز باشی چرا که با رتبه آخرتی خود نمازی نکردهٔ و لکن آنرا صورت برزخی باشد و در برزخ از برای تو نمازی بیاورند و آنجا نمازی داری و در دار دنیا هم صورت نمازی داری و تو را نمازگذار بگویند و اگر با فکر و خیال خود نکرده باشی بلکه بهمین ظاهر حیوة دنیا کرده باشی در عالم برزخ هم از برای تو نمازی ثبت نشود و نمازی برای تو نیاورند و آنجا هم تارک نماز و در آخرت هم تارک نماز باشی چرا که نه با فکر و نه با دل نماز کردهٔ و لکن صورت دنیائی دارد و در دنیا نمازگذاری پس ترا در دنیا نمازی باشد و نمازگذار هستی و اگر در دنیا هم نکردی در هیچ عالم ترا نمازی نباشد و نمازگذار نباشی اصلاً .

 39 نهج، نهج البلاغة مِنْ کَلَامٍ لَهُ ع عِنْدَ تِلَاوَتِهِ رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ جَعَلَ الذِّکْرَ جِلاءً لِلْقُلُوبِ تَسْمَعُ بِهِ بَعْدَ الْوَقْرَةِسنگینی گوش وَ تُبْصِرُ بِهِ بَعْدَ الْعَشْوَةِ نابینائیوَ تَنْقَادُ بِهِ بَعْدَ الْمُعَانَدَةِ وَ مَا بَرِحَ لِلَّهِ عَزَّتْ آلَاؤُهُ فِی الْبُرْهَةِ بَعْدَ الْبُرْهَةِ وَ فِی أَزْمَانِ الْفَتَرَاتِ عِبَادٌ نَاجَاهُمْ فِی فِکْرِهِمْ وَ کَلَّمَهُمْ فِی ذَاتِ عُقُولِهِمْ فَاسْتَصْبَحُوا بِنُورِ یَقَظَةٍ فِی الْأَسْمَاعِ وَ الْأَبْصَارِ وَ الْأَفْئِدَةِ یُذَکِّرُونَ بِأَیَّامِ اللَّهِ وَ یُخَوِّفُونَ مَقَامَهُ بِمَنْزِلَةِ الْأَدِلَّةِ فِی الْفَلَوَاتِ مَنْ أَخَذَ الْقَصْدَ حَمِدُوا إِلَیْهِ طَرِیقَهُ وَ بَشَّرُوهُ بِالنَّجَاةِ وَ مَنْ أَخَذَ یَمِیناً وَ شِمَالًا ذَمُّوا إِلَیْهِ الطَّرِیقَ وَ حَذَّرُوهُ مِنَ الْهَلَکَةِ وَ کَانُوا کَذَلِکَ مَصَابِیحَ تِلْکَ الظُّلُمَاتِ وَ أَدِلَّةَ تِلْکَ الشُّبُهَاتِ وَ إِنَّ لِلذِّکْرِ لَأَهْلًا أَخَذُوهُ مِنَ الدُّنْیَا بَدَلًا فَلَمْ تَشْغَلْهُمْ تِجَارَةٌ وَ لَا بَیْعٌ عَنْهُ یَقْطَعُونَ بِهِ أَیَّامَ الْحَیَاةِ وَ یَهْتِفُونَفریاد می زنند بِالزَّوَاجِرِ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ فِی أَسْمَاعِ الْغَافِلِینَ وَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ وَ یَأْتَمِرُونَ بِهِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یَتَنَاهَوْنَ عَنْهُ فَکَأَنَّمَا قَطَعُوا الدُّنْیَا إِلَى الْآخِرَةِ وَ هُمْ فِیهَا فَشَاهَدُوا مَا وَرَاءَ ذَلِکَ فَکَأَنَّمَا اطَّلَعُوا غُیُوبَ أَهْلِ الْبَرْزَخِ فِی طُولِ الْإِقَامَةِ فِیهِ وَ حَقَّقَتِ الْقِیَامَةُ عَلَیْهِمْ عِدَاتِهَا فَکَشَفُوا غِطَاءَ ذَلِکَ لِأَهْلِ الدُّنْیَا حَتَّى کَأَنَّهُمْ یَرَوْنَ مَا لَا یَرَى النَّاسُ وَ یَسْمَعُونَ مَا لَا یَسْمَعُونَ فَلَوْ مَثَّلْتَهُمْ لِعَقْلِکَ فِی مَقَاوِمِهِمُ الْمَحْمُودَةِ وَ مَجَالِسِهِمُ الْمَشْهُودَةِ وَ قَدْ نَشَرُوا دَوَاوِینَ أَعْمَالِهِمْ وَ فَرَغُوا لِمُحَاسَبَةِ أَنْفُسِهِمْ عَلَى کُلِّ صَغِیرَةٍ وَ کَبِیرَةٍ أُمِرُوا بِهَا فَقَصَّرُوا عَنْهَا وَ نُهُوا عَنْهَا فَفَرَّطُوا فِیهَا وَ حَمَّلُوا ثِقَلَ أَوْزَارِهِمْ ظُهُورَهُمْ فَضَعُفُوا عَنِ الِاسْتِقْلَالِ بِهَا فَنَشَجُوا نَشِیجاً وَ تَجَاوَبُوا نَحِیباً یَعِجُّونَ إِلَى رَبِّهِمْ مِنْ مَقَامِ نَدَمٍ وَ اعْتِرَافٍ لَرَأَیْتَ أَعْلَامَ هُدًى وَ مَصَابِیحَ دُجًى قَدْ حَفَّتْ بِهِمُ الْمَلَائِکَةُ وَ نَزَلَتْ عَلَیْهِمُ السَّکِینَةُ وَ فُتِحَتْ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ أُعِدَّتْ لَهُمْ مَقَاعِدُ الْکَرَامَاتِ فِی مَقَامٍ اطَّلَعَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ فِیهِ فَرَضِیَ سَعْیَهُمْ وَ حَمِدَ مَقَامَهُمْ یَتَنَسَّمُونَ بِدُعَائِهِ رَوْحَ التَّجَاوُزِ رَهَائِنُ فَاقَةٍ إِلَى فَضْلِهِ وَ أُسَارَى ذِلَّةٍ لِعَظَمَتِهِ جَرَحَ طُولُ الْأَسَى قُلُوبَهُمْ وَ طُولُ الْبُکَاءِ عُیُونَهُمْ لِکُلِّ بَابِ رَغْبَةٍ إِلَى اللَّهِ مِنْهُمْ یَدٌ قَارِعَةٌ بِهَا یَسْأَلُونَ مَنْ لَا تَضِیقُ لَدَیْهِ الْمَنَادِحُ وَ لَا یَخِیبُ عَلَیْهِ الرَّاغِبُونَ فَحَاسِبْ نَفْسَکَ لِنَفْسِکَ فَإِنَّ غَیْرَهَا مِنَ الْأَنْفُسِ لَهَا حَسِیبٌ غَیْرُکَ  

بحار الأنوار ج‏66، ص: 326( 1) نهج البلاغة ج 1 ص 473 تحت الرقم 220 من الخطب.

ٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ یَزِیدَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّی سَمِعْتُکَ وَ أَنْتَ تَقُولُ کُلُّ شِیعَتِنَا فِی الْجَنَّةِ عَلَى مَا کَانَ فِیهِمْ قَالَ صَدَقْتُکَ کُلُّهُمْ وَ اللَّهِ فِی الْجَنَّةِ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنَّ الذُّنُوبَ کَثِیرَةٌ کِبَارٌ فَقَالَ أَمَّا فِی الْقِیَامَةِ فَکُلُّکُمْ فِی الْجَنَّةِ بِشَفَاعَةِ النَّبِیِّ الْمُطَاعِ أَوْ وَصِیِّ النَّبِیِّ وَ لَکِنِّی وَ اللَّهِ أَتَخَوَّفُ عَلَیْکُمْ فِی الْبَرْزَخِ قُلْتُ وَ مَا الْبَرْزَخُ قَالَ الْقَبْرُ مُنْذُ حِینِ مَوْتِهِ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ الکافی     3     242   

/ 2 نظر / 17 بازدید
آیلین

سلام وبلاگ پر محتویی دارید از اینکه زحمت کشیدید و این مطالب معنوی را بدون هیچ تو قعی در طبق اخلاص گذاشتید تشکر میکنم

علي اكبر رفيعي

بسم الله. متشکرم . چیزی یاد گرفتم . انشاء الله خداوند متعال به ما توفیق عمل و عاقبت بخیری عطا فرماید . انشاءالله . انشاء الله روز بروز زیادتر شوید . بهار ایامتان با یاد یار جاویدان باد. صلوات